Bert-Jan Woertman: "High Tech Campus Eindhoven + #DFB2B = The Future"

3 min shares

Directeur Marketing en Communicatie Bert-Jan Woertman van High Tech Campus Eindhoven over ontmoeting en verbinding

De High Tech Campus: dé innovatieve hightech community voor briljante breinen van over de hele wereld. Samen geven zij vorm aan toekomstige producten en technologieën die impact hebben op de levens van miljoenen mensen. Dat creëert een unieke sfeer die men nergens anders aantreft en die perfect past bij het event over de digitale toekomst van business to business, marketing en sales dat 30 juni 2015 op de High Tech Campus zal plaatsvinden; The digital future of B2B. Ik sprak met Bert-Jan Woertman over de slimste vierkante kilometer van Europa.



Hoe gaat het met de High Tech Campus?

Echt fantastisch. Het gaat goed met ons. We blijven groeien. Je voelt hier de energie; je voelt dat hier 10.000 mensen elke dag bezig zijn met slimme dingen. Maar ook: hoe je hier op een slimme manier geld mee kunt verdienen.”


Honderden bedrijven (groot, maar ook startups) hebben zich op de High Tech Campus gevestigd. Is er eigenlijk nog wel plek, of zitten jullie vol?

Wij zitten zeker niet vol. In de bestaande gebouwen is niet veel ruimte meer, maar we zijn nu weer aan het bouwen. We zijn continu (ook tijdens de crisis ) blijven groeien. In 2008, toen de hele wereld op zijn gat lag zijn wij doorgegroeid. We hebben hier meer dan 85 verschillende nationaliteiten en een collectief IQ van 1.250.000!

We doen er alles aan om het mogelijk te maken voor nieuwe bedrijven hier op in te haken. Als je op die slimme manier verbonden bent met de rest van de wereld dan helpt dit om beter, sneller, succesvoller te innoveren. Je moet onderdeel zijn van een slimmer netwerk. Die 'brainpower' werkt als een magneet op de campus.”


“Het begint met de ontmoeting en dan ga je elkaar pas echt begrijpen” zei je in een interview...

Ik kan niet zeggen tegen persoon A en persoon B die elkaar niet kennen om te gaan samenwerken. Het begint met de ontmoeting, en die ontmoeting kan ik faciliteren. We creëren een omgeving waarin zoveel mogelijk A'tjes en B'tjes elkaar ontmoeten. Managed serendipity: het lijkt toeval dat het gebeurt – maar dat is het niet.

We hebben hier namelijk over nagedacht. De inrichting van het landschap, de architectuur, de omgeving, de faciliteiten en services en de events die we organiseren; alles is erop gericht de ontmoeting te stimuleren.

We hebben bijvoorbeeld de kantines buiten de kantoorgebouwen gehaald en in The Strip geconcentreerd zodat mensen elkaar ontmoeten tijdens de lunch. Dit alles draagt bij aan het onderlinge vertrouwen.”


BJ--Design-Safari-2

Bron foto



Je staat dagelijks in contact met bedrijven die werken aan de oplossingen van morgen. Deze bedrijven gaan op een gegeven moment hun product vermarkten. Welke ontwikkelingen zie jij op het gebied van digitale marketing en communicatie bij business to business bedrijven?

Wat ik zie is dat ook in B2B marketing de ontmoeting belangrijk blijft. Je kunt elkaar hier op vele manieren vinden. Het is makkelijker als je elkaar een keer hebt ontmoet en elkaars achtergrond kent, maar daarna is het wel heel erg prettig als de online omgeving dusdanig is ingericht dat mensen elkaar gemakkelijk kunnen terugvinden, kunnen zien waar jij voor staat en daardoor via het web gemakkelijker zaken kunnen doen.

Ik blijf echter vinden dat online in de B2B ook zeker offline ondersteund moet blijven worden. Echte ontmoeting blijft belangrijk.”


De bedrijven die zich op de campus vestigen zitten op een broeiplek van innovatie. Lopen zij digitaal dan ook meer voor op andere bedrijven of valt dit mee?

Dit verschilt enorm. Philips is zich heel bewust van wat de digitale omgeving ze kan brengen. Zij hebben laatst weer een fantastische storytelling-campagne opgezet. Anderen zijn minder ver.”

 

Wat zie jij hier gebeuren?

“De vraag is heel eenvoudig en antwoord is heel complex. Niemand kan voorspellen waar het naartoe gaat; ieder bedrijf en iedere markt is anders. Je moet zorgen dat je vooroploopt en van elkaar leert.

Bij High Tech startups zie ik dat ze soms moeilijk online vindbaar zijn. Zij vinden Twitter bijvoorbeeld meer iets voor journalisten en commerciële marketeers. Startende ondernemers vervullen vaak meerdere rollen; een ondernemer is tegelijk marketeer, Supply Chain manager, onderzoeker en founder. En dan zijn Twitter, SEO, SEA en de website niet de eerste zaken waar hij mee aan de slag gaat.

Daarnaast heb je de multinational die juist heel veel kanalen en processen heeft en het soms moeilijk vindt hier vernieuwing in aan te brengen. Maar juist in die verscheidenheid van bedrijven en mensen zit inspiratie en vernieuwing. Groot en klein kunnen van elkaar leren.”


Gebeurt dit – leren van elkaar – meer op de High Tech Campus dan ergens anders volgens jou?

“Ja, ik denk dat dat zo is. Er is hier een hoge mate van vertrouwen en dit maakt dat hier makkelijker en sneller relaties ontstaan. Conference Center The Strip is ons dorpsplein, daar komt iedereen op enig moment samen. Dat is de plek waar mensen, ideeën en dus ook bedrijven aan elkaar worden gekoppeld.”

4714242276_9498fbb6d0_b

Bron foto: Smart Spaces Symposium by Playing Futures (...)

Kom je zelf ook naar The Digital Future of B2B?

Natuurlijk! Wij geloven in verbinding van verschillende netwerken. Op het snijvlak van verschillende type mensen, bedrijven en disciplines ontstaat vernieuwing. Daarom doen wij er zoveel aan om verschillende mensen bij elkaar te brengen. Op het snijvlak zit inspiratie en vernieuwing. Je moet ervoor zorgen dat er platformen zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Daarna is het aan hen om er na die ontmoeting zelf mee aan de slag te gaan.”


Wat hebben The Digital Future of B2B en de High Tech Campus met elkaar gemeen?

“The Future!”


Ontmoet elkaar, samen met 300 andere marketing en salesmanagers op The Digital Future of B2B

Vraagt u zich ook af hoe uw website en alle online activiteiten substantieel kunnen bijdragen aan de resultaten van uw onderneming?

Om die vraag te beantwoorden organiseren de High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs op dinsdag 30 juni het event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B.

Met cases van Philips Lighting, NXP, DSM, Graydon, Makita, Vlerick Business School en 15+ andere B2B-toppers. Een dag voor directieleden, marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak op de High Tech Campus in Eindhoven.

Meer info en tickets:
http://www.digitalfutureb2b.nl/


B2B_event_2015_V2

Bron header: The Strip by Mandfred.d

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper