Ben jij een propper of een gastheer? Gebruik Buyer Persona's!

2 min shares

Hoe een buyer persona je op weg helpt

Herkenbare situatie? Als je na een slopende busreis eenmaal in Salou of Lloret de Mar aankomt, besluit je diezelfde avond te gaan stappen. Terwijl de naweeën van de lange trip een aanslag op je lichaam plegen, belaagt men je van alle kanten. Luidruchtige types proberen je ‘hun’ discotheek in te lokken. Je krijgt flyers in je handen gedrukt en wordt bestookt met beloftes van gratis drank. Als je vlak voor de deur staat, loodst men je met lichte dwang naar binnen. Samen met je vriendinnengroep beland je in een stampvolle, sfeerloze disco waar je je blauw betaalt aan drank. Dansen zit er wegens de drukte niet in. Kleine kans dat je na afloop nog teruggaat naar die vreselijke tent… De promoter van deze tent is een propper. Hoe verkoop jij je product of dienst?

 

"Een buyer persona is de definitie van je doelgroep" 


Bovenstaand voorbeeld geeft aan hoe traditionele marketing werkt. Men dringt een product (in dit geval een discotheek) aan je op. deze manier van zakendoen is erg zendergericht. Inbound Marketing werkt juist klantgericht en denkt vanuit de doelgroep. Om ervoor te zorgen dat je klanten met een tevreden gevoel weggaan, is het raadzaam om een buyer persona op te stellen. Zo'n persona is de definitie van je doelgroep. Door die doelgroep als een persoon - een mens van vlees en bloed - te benaderen krijg je een beter beeld van je klant. Als je dat doet, ben je een gastheer. 

 

buyer persona inbound marketing

Behandel je gasten goed, want anders ga je het schip in.


Hoe stel je een buyer persona op? Luister naar je klanten. De vriendinnengroep in Salou bestaat uit een aantal verschillende individuen. Al deze persoonlijkheden delen dezelfde interesses. Ze houden van stappen en maken graag lol in een warm land. Ze hebben ze geen riant budget, want anders kozen ze niet voor een 24 uur durende busreis. Vliegen is duurder. Een ander interessant weetje is dat deze groep graag goedkoop drink en zich daarom naar binnen liet lokken. Ook dansen ze graag. Op basis van deze informatie stel je een buyers persona op. In dit geval is dat kroegtijger Karlijn. Zij is 17 jaar, studente en spaarde hard voor deze vakantie. Nu heb je al een beeld van je klant.

"Om je klant te overtuigen om met jou zaken te doen, moet je vanuit zijn perspectief denken"

 

Om kroegtijger Karlijn te overtuigen naar jouw discotheek te gaan, denk je vanuit haar perspectief. Welke weg legt ze af voordat ze jouw disco bezoekt? Dit besluitvormingsproces heet de buyer journey. Door je in haar perspectief te verplaatsen, pas je je aanbod op haar beslissingspatroon aan. Karlijn heeft weinig geld, wil graag een drankje doen en waagt regelmatig een dansje. Als discotheekeigenaar speel je op deze behoeftes in door een happy hour in te voeren, een grote dansvloer te presenteren en ruimte voor grote groepen in te ruimen. Als je rekening houdt met haar behoeftes, bestaat een dikke kans dat Karlijn terugkomt naar jouw etablisement.

 

buyer persona inbound marketing

 Een goed gastheer luistert naar zijn klant.



Het is erg belangrijk dat je je doelgroep helder formuleert. Wat houdt haar bezig, in welk gebied woont ze, wat is haar levensstijl en wat is haar verwachtingspatroon? Interview je klanten, houd social media  in de gaten en pleeg research. Als je in kaart hebt gebracht wie je klant is, speel je op haar pijnpunten in. Je persona voelt zich gehoord en kan bij jou terecht voor informatie. Zo ontstaat een vertrouwensband. Meer interessante info over buyer persona's vind je ook op deze site.

Het maken van een goed buyers persona kost tijd. Om zeker te weten dat je de juiste vragen stelt, helpt deze B2B Buyer Persona tool je op weg. 

 
Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas
shares

Gerelateerd

De traditionele marketing campagne werkt niet meer  Laat marketing weer bijdragen aan de groei van je business  Beter zaken doen  met Inbound Marketing  Download whitepaper