Zo selecteer je de beste B2B website ontwikkelaar voor jouw nieuwe website

2 min shares

Toe aan een nieuwe website voor je B2B bedrijf? Zo stel je de juiste vragen en blijf jij in charge

Je steekt veel tijd en energie in je website, zonder dat dit je de gewenste resultaten oplevert in bezoekers en leads. Het proces dat we als ‘de standaard’ manier van website ontwikkeling beschouwen zit bovendien vol met risico’s en kost je bedrijf onnodig veel tijd en geld. Dat is niet meer van deze tijd. Hoe kun je, door jezelf vooraf de juiste kritische vragen te stellen, een B2B website ontwikkelaar selecteren die snapt waar je toekomstige website aan moet voldoen – namelijk meer traffic, leads en klant-aanvragen genereren? Daar help ik je bij met dit blog.

In dit blog komt aan bod:

  • Het verschil tussen een traditioneel en een modern website-proces;
  • Test, bij het selecteren van een website ontwikkelaar of zij de volgende taal spreken
  • Welk huiswerk dien jij te doen, om samen met de B2B website ontwikkelaar een vliegende start te maken?


Wanneer we kijken naar hoe je prospects en klanten zich gedragen in dit digitale landschap, is de website geen statisch element maar idealiter een bron van nieuwe business. “Je website is je visitekaartje” - snijdt dus geen hout meer.

Daarom is het zaak het kanaal niet eenvoudig een set-andforget een facelift te geven, maar júist te zien als elementaire schakel in het koopproces van je klant. Een schakel die met de juiste optimalisatie voor een groei van nieuwe leads en klanten kan zorgen.

 

De rol van je website: een elementaire schakel in het koopproces van je klant

Je website is je belangrijkste marketingtool en is het middelpunt van al je marketing-activiteiten. Het is de eerste plek waar prospects en klanten naartoe gaan wanneer ze op zoek zijn naar meer informatie over je producten of diensten.

Hoe belangrijk de website ook is — de traditionele manier waarop een website gebouwd en geoptimaliseerd wordt is niet langer effectief.

Een snelle terugblik op je laatste website traject…

Beeld jezelf eens het laatste website-traject in dat je bedrijf heeft doorlopen. Prettig om aan terug te denken... of juist niet? Wat we vaak horen, is dat het een periode vol stress en hoofdpijn is. Maar waarom is dat zo?

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Hoe heb je het complete traject ervaren?
  • Wat is er goed, en fout gegaan in het proces?
  • Hoeveel tijd/energie/middelen heeft het gekost om de website live te krijgen?
  • Was de lancering van de website op tijd en binnen het budget?
  • Hoeveel optimalisatie is er verricht sinds de lancering?
  • Hoe graag ga je een nieuw website-ontwikkelingstraject in?


De reden dat veel marketeers een dergelijk proces als moeizaam ervaren, is omdat het doorspekt is met risico’s.
 
We zetten er een aantal op een rijtje:

1. Hoge (opstart)kosten

De gemiddelde website kost tussen €15.000 - €50.000. Een behoorlijke kostenpost, die vooraf betaald dient te worden. Het is niet alleen lastig om marketingbudget vrij te maken voor een dergelijke uitgave, het is ook een grote gok omdat je niet weet welke impact de nieuwe website gaat hebben op het behalen van je business doelstellingen.

2. Buiten scope, over het budget en niet flexibel

Bij een groot website traject zijn veel mensen betrokken en zijn er veel stappen te doorlopen. Dit maakt het niet altijd gemakkelijk een betrouwbare schatting te maken qua tijd en kosten. Een website schiet dan ook regelmatig buiten de vooraf bepaalde scope en gaat ver over het budget. Dit wekt ergernissen op voor jouzelf, je baas en andere belanghebbenden binnen je bedrijf.


3. Gebaseerd op aannames, geen garantie op resultaat

Websites die alleen maar mooi zijn en niet wezenlijk bijdragen aan je business doelstellingen — daarvan zijn er al genoeg.

Helaas worden er iedere dag weer websites gelanceerd waarvan de inhoud gebaseerd is op aannames. Hoe weet je of alle tijd, geld en mankracht die je in de site hebt gestoken wezenlijk gaat bijdragen aan meer bezoekers en meer gekwalificeerde leads (lees: conversie)? Juist, dat weet je niet! Helaas zijn er veel voorbeelden te vinden van websites die na de launch erg slecht bleken te presteren.

4. Lanceren… en dan? Een statische website

Na de lancering blijven websites gemiddeld 1.5 - 2 jaar staan, zonder grote updates. Je bent hierbij vaak ook nog afhankelijk van de IT afdeling om wijzigingen door te voeren.

’Geen tijd’, ‘het budget is op’, ‘we hebben andere focuspunten’, het komt er allemaal op neer dat veel bedrijven hun website, hun #1 marketingtool en beste salespersoon voor lange tijd links laten liggen... natuurlijk krijgt de website — in de meeste gevallen — wel
een aantal kleine updates, wordt de nieuwspagina aangevuld en worden er nieuwe landingspagina’s toegevoegd, maar het grootste deel van de website blijft onveranderd.

Dit is natuurlijk niet hoe je het meeste resultaat uit je website haalt.

 

Het verschil tussen een traditioneel en een modern website-proces: zo zou het moeten gaan!

Traditionele websitebouw resulteert in een statisch eindproduct dat in één keer wordt opgeleverd.

Het moderne websiteproces is een slimmere, iteratieve manier van website ontwikkeling, die de risico’s van traditionele ontwikkeling vermijdt dankzij snellere lancering en continue optimalisatie op basis van data. Het resultaat: een beheersbare website die constant meegroeit met je business.


Een traditioneel VS een modern website-proces:

Schermafbeelding 2018-07-26 om 09.40.18

Schermafbeelding 2018-07-26 om 09.41.51


Test, bij het selecteren van een website ontwikkelaar of zij de volgende taal spreken:

1. "Focus op impact (traffic, leads), niet op een mooie website"

Met een systematische aanpak kunnen alle risico’s van traditionele website-ontwikkeling tot een minimum worden beperkt. De aanpak die je wil hanteren zorgt voor een kortere lanceertijd en focust op echte impact, continu blijven leren en verbeteren. Let erop of het het website ontwikkelaar met jou praat over:

  • Jouw markt, en uitdagingen die daar spelen;
  • Het oplossen van de problemen van de bezoeker op je site;
  • Het monitoren van gedrag, en de website op basis daarvan verbeteren;
  • Een website die traffic en leads genereert, in plaats van een "mooie" website.


2. "Continu leren en verbeteren: een goede website is nooit af."

Het moderne website-proces betekent constant onderzoeken, testen en nieuwe inzichten opdoen over de manier waarop bezoekers zich over je website bewegen. Dit maakt het mogelijk om verbeteringen aan te brengen die daadwerkelijk meer resultaat opleveren. Door continu te verbeteren kun je met je website het aantal bezoekers — en de conversie naar gekwalificeerde leads — doen stijgen. Let erop of het website ontwikkelaar waar je mee praat ook hier sterk de focus op legt.

3. "Je website moet een verlengstuk van Marketing en Sales zijn"

De gemiddelde bedrijfswebsite is een op zichzelf staand element dat geen samenspel met Marketing en Sales vertoont. Daarentegen, met de moderne website aanpak wordt je website een verlengstuk van de commerciële afdeling. De kennis en ervaring die Marketing en Sales heeft wordt in de website gestopt. Andersom worden zij in de loop der tijd steeds wijzer van de inzichten in het gedrag van bezoekers en leads. Je website als een 24/7 salespersoon!


4. "In jouw B2B markt zijn dit de belangrijkste uitdagingen voor jouw klanten. Daarom gaan we met jouw website de focus leggen op..." 

Een website is een website... dus het maakt niets uit welk website ontwikkelaar je selecteert. Toch? Niets is minder waar! Durf kritisch te zijn en selecteer een website ontwikkelaar dat jouw markt kent en snapt. 

Alleen al tussen B2C en B2B zijn er enorme verschillen!

Business-to-consumer is vooral gericht is op beleving en branding. In een business-to-business omgeving staan kennisoverdracht en bouwen aan vertrouwen centraal. In B2B is een grotere decision making unit (DMU) betrokken. De aankoop is vele malen minder transactioneel van aard en er zijn ook grote verschillen per markt aan te wijzen.

Er is regelmatig sprake van maatwerk (het product of de dienst wordt samen met de klant gemaakt of samengesteld) en de investering is daardoor een stuk hoger. Of je nu werkzaam bent in de (maak)industrie, software of dienstverlening, je hebt met elkaar gemeen dat datgene wat je maakt of verkoopt cruciaal voor je klant om diens core business goed uit te kunnen voeren. Dat zie je terug op een business-to-business website: er is natuurlijk veel aandacht voor het product of de dienst (de specificaties, de kosten, et cetera) maar er is ook zeker veel aandacht voor de verschillende markten die je bedient, applicaties, de technologieën en de werkwijzen.

Schermafbeelding 2018-07-26 om 09.44.24


Welk huiswerk dien jij te doen, om samen met de B2B website ontwikkelaar een vliegende start te maken?

Het is belangrijk dat je jezelf, het liefst vóórdat je in contact treedt met verschillende website ontwikkelaars, de juiste vragen stelt. Dit kun je doen door eerst goed na te denken over de volgende zaken.

Tip: betrek hierbij al vroeg in het proces de belangrijkste interne stakeholders, zodat zij zich gehoord voelen en niet later in het proces nog allerlei wijzigingen willen aanbrengen.

- Website doelstellingen bepalen

Wat wil je bereiken met de website? Hoe heeft de website tot nu toe gepresteerd, waar wil je verbeteringen aanbrengen en welk effect gaat dit hebben op de algemene Marketing- en Sales doelstellingen? Moeten website-pagina's beter gaan ranken in Google en dus meer bezoekers opleveren, of juist meer gerichte bezoekers? Of wil je de focus leggen op het genereren van leads via de website? Een goed website ontwikkelaar kent jouw markt, en kan je vaak een

- Persona’s ontwikkelen: wie is je belangrijkste DMU?

Een website draait om je bezoekers: je potentiële klanten! Werk daarom van buiten naar binnen. Ontwikkel Buyer Persona’s voor de verschillende typen websitebezoekers. Welke vragen hebben zij, en welke problemen kun jij oplossen met de content op je website?

- Een website analyse doen: hoe presteert je website nu?

Het is tijd om in de data te duiken die je nu voorhanden hebt. Kwantitatief onderzoek moet aantonen hoe je huidige website presteert. Hoeveel bezoekers en leads genereert je website nu? Kun je iets zeggen over welke pagina's goed presteren, en welke niet? Hoe lang blijven mensen op pagina's plakken en hoe navigeren ze door je website? En: heb je enig idee waarom dat zo is? Als je dit soort cijfers aan het toekomstige website ontwikkelaar kunt voorleggen, kunnen zij actief met jou gaan meedenken in waar de verbeterkansen liggen.

- Stel een wensenlijst op

Neem mee wat je hebt geleerd en ga samen met de belangrijkste interne stakeholders aan tafel. Op basis daarvan formuleer je een wishlist: zaken waar de nieuwe website volgens jullie aan moet voldoen. Door de belangrijkste elementen uit de wishlist te selecteren kom je tot een eerste set van website-onderdelen, inclusief prioritering gedurende het ontwikkeltraject. Wees je ervan bewust dat je niet alles direct kunt oppakken: bewaar de overige elementen op de wishlist voor later.

 

Veel succes met het selecteren je de beste B2B website ontwikkelaar voor jouw nieuwe website!

Ik hoop dat de volgende tips je helpen om in het proces dat je gaat starten goed beslagen ten ijs te komen, en vooral – in charge te blijven. Ik weet zeker dat de website dan een continue  bron gaat worden van traffic, leads en zelfs concrete aanvragen van je klanten, en zo een elementaire schakel vormt in je Marketing en Sales processen.

Bij Webs hebben we al meer dan twintig jaar ervaring in het bouwen van websites voor B2B:

  • De Maakindustrie en High Tech
  • IT en Software
  • Zakelijke dienstverlening

Ons vertrekpunt: samen een proces doorlopen zonder hoofdpijn – met als resultaat een moderne en functionele website die meer traffic, leads en concrete aanvragen realiseert voor de organisatie.

Je weet nu welke vragen jij aan je B2B website ontwikkelaar moet stellen... ik ben benieuwd!

 Thijs        

Thijs van Rosmalen
thijs@webs.nl
06 11 85 53 55
Online Marketing and Sales consultant bij Webs

shares

Gerelateerd