B2B, stop met die selfies!

2 min shares

Ruim 60 procent van de Nederlandse vakantiegangers is na één dag werken het vakantiegevoel al kwijt. Misschien is dat de reden dat zoveel B2B marketeers hun vakantiegedrag meenemen naar hun werk.


Voor wie de bureaustoel niet verruilt voor een klapstoeltje of een bedje aan het zwembad is de lege weg naar kantoor een verademing. Ik koos zelf voor de gulden middenweg: een stedentrip. Ik heb in een drukbezochte Italiaanse stad 3 dagen - behalve van de pizza en het ijs - gesmuld van het vermakelijke vakantiegedrag van de mensen om me heen. Ja, ik heb het over de selfie.

Selfie-Toy-Story-Woody

De selfie is voor iedereen een inmiddels bekend fenomeen. Waar een gewone selfie doorgaans bestaat uit het maken van een foto van jezelf, heeft de vakantie-selfie een extra moeilijkheidsgraad: je moet niet alleen jezelf, maar ook een cathedraal of ander iconisch bouwwerk op de foto zien te krijgen. Resultaat: een enorm hoofd met onderkin en ergens weggestopt op de achtergrond een heel klein stukje gebouw

Ik stuitte laatst namelijk op een opvallende statistiek: 75% van de kopers wil méér horen dan alleen 'productpraat'

Waardevolle content of vermomde sales pitch?

Een ander onderzoek onder 500+ B2B marketing- en sales managers wees uit dat slechts 27% van B2B bedrijven vindt dat hun content klant-centrisch is. Daarbij geven ze toe de focus vaak op het eigen verhaal (product) te leggen. Weer een ander onderzoek (The Economist Group) onderbouwde deze aanname: 71% van ondervraagden aan de klantzijde gaf aan dat de content die hen niet beviel meer weghad van een sales pitch dan waardevolle informatie. 

Auw. Zijn we zo druk bezig onszelf goed op de foto te zetten dat de klant naar de achtergrond wordt gedrukt?

B2B marketingBron: The economist, Missing the Mark: Global content survey of brand marketeers and their B2B audience - 2014


Ik zie de B2B marketeer daarom veel liever in de rol van gids.

Een gids die je aan de hand meeneemt door de stad die hij op zijn duimpje kent. Die de bekende highlights laat zien maar ook de geheimen van de stad met zijn luisteraars deelt en hen er - net als hij - verliefd op laat worden

En wil je toch een keer een selfie maken ter selfie-promotie, gebruik dan de selfiestick. Die zet de boel in perspectief en zorgt dat niet alleen jijzelf, maar ook het prachtige gebouw erachter de aandacht krijgt die het verdient.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper