B2B social media in cijfers

3 min shares

Social media voor B2B, zit mijn doelgroep daar (op te wachten)?

De combinatie van social media en de consumentenmarkt heeft geen uitleg nodig. Maar het is vaak nog niet duidelijk wat social media voor B2B kan betekenen. Kan ik daadwerkelijk gekwalificeerde leads uit Twitter, Facebook en LinkedIn halen? Zit mijn doelgroep daar op te wachten? Past social media bij ons (technische, ingewikkelde, specifieke) product?

In dit blog deel ik een aantal aantrekkelijke feiten en cijfers (anno 2015) en ga ik in op de kansen die B2B social media je kunnen bieden.

Social media en B2B: de kansen

Steeds meer business to business bedrijven (h)erkennen de toegevoegde waarde van B2B social media voor lead generatie. Naast lead generatie zijn er verschillende redenen om social media op te nemen in je content marketing plan. De meest effectieve redenen die marketeers aanwezen zijn:

  • Exposure voor je bedrijf/merk (90%)
  • Meer traffic (77%)
  • Trouwe fans verkrijgen (69%)
  • Nuttige inzichten over de markt opdoen (68%)
  • Lead generatie (65%)
  • Ranking in de zoekmachine (58%)
  • Zakelijk partnerschap (55%)
  • Thought leadership (55%)

Schermafbeelding_2015-07-09_om_14.19.16

Bron: Social Media examiner, Social Media Marketing Industry Report 2015


Social media komt het beste tot zijn recht als het een ondersteunende rol heeft ten opzichte van de belangrijkste kanalen zoals de website of een bedrijfsblog.

  • 89% van de LinkedIn gebruikers zegt het platform te gebruiken om hun netwerk te vergroten en hun bedrijf te ontwikkelen (Bron)

  • Ja, je klant bevindt zich op social media! 40% van de B2B klanten geeft aan dat ze LinkedIn een belangrijk platform vinden om onderzoek te doen naar technologieën en services die ze willen aanschaffen. 19% zegt dit over Twitter. (Bron: Social Media Today)

  • 66% van de marketeers geeft aan leads te genereren met social media.

Het kost tijd om een lead te veranderen in een klant, maar het resultaat is de moeite waard: meer dan de helft van de marketeers die 2 jaar of langer bezig is met social media geeft aan dat social media tot sales leidt.

Social media voor B2B per platform

Welke platforms zijn het meest effectief voor business to business? Facebook, Twitter en LinkedIn staan aan kop als het gaat om B2B social media marketing. 


linkedinlogo  LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke platform en daarmee uitermate geschikt voor business to business. Vergelijken we LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest met elkaar, dan is LinkedIn verantwoordelijk voor maar liefst 80% van de leads verkregen via social media. Dat is ook niet zo gek, want maar liefst 88% van de B2B marketeers gebruikt LinkedIn en 41% van deze groep vindt LinkedIn zelfs het belangrijkste B2B social media platform (Bron). Wil je slim aan de slag met linken, lees dan ook dit blog.

facebooklogo  Facebook

88% van de B2B marketeers gebruikt Facebook, waarvan 30% Facebook hun belangrijkste platform noemt. Slechts 36% van de B2B marketeers geeft aan dat ze zichtbaar resultaat zien van hun inspanningen op Facebook, tegenover 51% van de business-to-consumer gebruikers. (Bron)

twitterlogo  Twitter

83% van de B2B marketeers gebruikt Twitter, waarvan 19% Twitter hun belangrijkste platform noemt. (Bron)

bloglogo  Blog

77% van de B2B marketeers heeft een zakelijk blog. Maar liefst 57% zegt dat het blog hun belangrijkste platform is.


Veel B2B marketeers gingen je voor in het effectief vergroten van hun netwerk met social media. Neem de tijd te onderzoeken welke sociale platformen voor je organisatie het beste werken en waar je doelgroep zich bevindt. Veel succes met het genereren van meer leads!

Social media, het topje van de digitale ijsberg

Je bent actief bezig met het vergroten van de online zichtbaarheid van je bedrijf. Goed bezig! Wil je weten waar jouw organisatie staat op de digitale ladder? Doe dan de Digital Maturity Test. Binnen 5 minuten heb jij concreet advies hoe jij digitale (vervolg)stappen kunt gaan zetten.

Digital Maturity Model  

Bekijk hier de statistieken van Google+, Pinterest, Instagram en Slideshare. Bron: Social Media examiner, Social Media Marketing Industry Report 2015. 
Bron header: social media apps by Jason Howie

shares

Gerelateerd

Exclusieve kennissessie Meer klanten met inbound marketing  Oude Stadsgracht 1, Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen