B2B marketing automation grootste uitdaging voor e-mail marketeer

2 min shares

E-mail Benchmark 2016: Trends & ontwikkelingen

E-mailmarketing is niet stuk te krijgen en bewijst opnieuw het belangrijkste en oudste vakgebied binnen online marketing te zijn. Uit de E-mail Benchmark 2016 blijkt dat 39 procent van de ondervraagde bedrijven dit jaar meer budget uittrekt voor deze marketingmethode. Eén van de uitdagingen waar de ondervraagden tegenaan lopen is B2B marketing automation.


Het verzamelen en analyseren van data is een punt waar nog veel te winnen valt. Sommige marketeers laten kansen liggen door weinig met hun gegevens te doen. Daardoor spelen ze niet altijd goed in op de behoeftes van hun klant. 

 

benchmark marketing automation

Het analyseren van data levert inzicht in het klantgedrag op.

Om een verbeterslag te maken, moeten marketeers op een aantal trends inhaken. Hieronder staat een viertal trends en ontwikkelingen waarin de ondervraagden zich dit jaar hard voor maken:

1. Database en/of event gestuurde campagnes (58 procent)
Database en event gestuurde campagnes houden het klantgedrag op jouw website in de gaten en spelen daar op in. Als een bezoeker bijvoorbeeld een product in zijn online winkelwagentje legt, maar er vervolgens niets mee doet stuur je een herinneringsmailtje.

2. Gebruik van (big) data (45 procent)
Big data zijn meerdere datasets die te groot zijn om met normale databasemanagementsystemen onderhouden te worden. De hoeveelheid opgeslagen data groeit enorm. Dit komt omdat consumenten steeds meer bestanden, foto's en films online opslaan. Niet alleen de opslag, maar ook de analyse van deze data is een uitdaging. Deze data bevatten immers een schat aan informatie voor marketingdoeleinden.

 

benchmark marketing automation



3. Behavioral targeting (43 procent) 
Behavioral targeting is een methode waarin bezoekersgedrag van een website wordt vastgelegd. Het doel is om in kaart te brengen wat de interesses van de bezoekers zijn, zodat je daar beter op kunt inspelen. Zo pas je je content daar op aan. Internetreclamebureaus gebruiken behavioral targeting om betere resultaten op het gebied van clickthrough rate en conversion rate te scoren.

4. Marketing Automation (37 procent)
Marketing Automation is het helpen van prospects in het aankoopproces door relevante content te bieden. Het einddoel is om meer leads binnen te krijgen. Marketing Automation Software, zoals die van HubSpot helpt je daarbij.  

5. Predictive content (20 procent)
Predictive content ontstaat door het verzamelen van big data (in- en extern) om tot voorspellende inzichten te komen. Door deze in- en externe bronnen met elkaar te koppelen, ontstaat een nieuwe informatielaag. In deze nieuwe laag zijn verschillende patronen van klanten te herkennen die tot voorspellende inzichten kunnen leiden. Je ‘weet’  als het ware wat de volgende koop kan worden. Als een klant een hoekbank koopt, zullen bijpassende kussens een volgende koop kunnen zijn. Daar kun je op inspelen met je content.  

benchmark marketing automation

Mailings op het juiste moment en naar de juiste persoon sturen, voorkomt dat je digitale post als spam bestempeld wordt. 


Data is van onschatbare waarde voor e-mailmarketing. Door alle data aan elkaar te koppelen, krijg je een goed beeld van je klant en zijn behoeftes. Je weet wat zijn interessegebied is en waar hij op zit te wachten. Door op die behoeftes in te spelen, kun je scoren. Uit de E-mail Benchmark 2016 blijkt dat op dat vlak winst te behalen is. Zo’n 31 procent van de marketeers heeft dit nog niet scherp. Daardoor missen sommige mailings doel. Zonde.

Om te weten te komen wat het bereik en effect van een mail is, moet je meten. Ook op dat punt valt veel winst te behalen. Momenteel weet slechts 51 procent wat een e-mail oplevert. Er is tijd nodig om e-mailmarketing zo goed mogelijk te benutten. Helaas krijgt of gebruikt niet elke marketeer dat niet. Om te meten wat een mailing doet en hoe je je digitale post kunt optimaliseren, moet je je data op orde brengen en gesegmenteerd mailen. Daarvoor moet je ook de tools hebben, want zonder apparatuur kun je niet meten.  

benchmark marketing automation

Meer tijd in marketing automation steken, is een wens van veel marketeers.


Marketing automation is ook iets waar marketeers meer tijd in willen investeren. Door te automatiseren, bespaar je tijd en werk je efficiënter. Ook databasemanagement wekt de interesse, omdat je daardoor meer inzicht in de status van de ontvanger krijgt en daardoor kunt optimaliseren. 

De E-mail Benchmark 2016 is uitgevoerd door e-Village. Het onderzoek is opgebouwd uit cijfers en e-mailratio’s van meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 Nederlandse online spelers. De research is aangevuld met kwalitatief onderzoek onder Nederlandse marketeers. 

Benieuwd naar de rest van het rapport? Je kunt het hier downloaden.
 

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Beeld: creativecommons.nl 

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen