B2B bedrijven die het belang van visuele vormgeving begrijpen

4 min shares

Visueel prikkelen in een suffe en saaie branche, heeft dat zin?

B2B / industrie branches zijn bij uitstek branches die, als het om online communicatie gaat, nog volgens ‘de oude stempel’ werken. Zeker als je B2B met B2C vergelijkt. Met de opkomst van online communicatie en verkoop is de B2C wereld helemaal op zijn kop gezet. Ik ken geen mens die nog nooit iets online heeft gekocht. Toch blijft de B2B wereld achter en zijn er nog altijd (stokoude) mensen die beweren; “binnen onze branche werkt dat niet”. Nou, binnen jullie branche werkt dit ook, misschien zelfs nog wel beter!

Ondanks dat veel websites van B2B bedrijven nog altijd alleen geoptimaliseerd zijn voor 1024x768, zelfs nog gebruik maken van flash en uitgaan van Arial 12px of kleiner (sorry voor de nerdtalk) zijn er ook een heel aantal bedrijven die het wel hebben begrepen. Binnen iedere branche of industrie zijn er altijd bedrijven die vooroplopen op de rest.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Deze bedrijven laten zien - en bewijzen ook - dat de toekomst er mooier en beter uit gaat zien. Stuk voor stuk vertellen ze een visueel prikkelend en duidelijk communicerend verhaal. Uiteraard zijn ze allemaal responsive (het werkt dus ook op je mobiel) gebruiken ze het hele online spectrum, van eigen website tot Facebook, LinkedIn en meer. Daarnaast hebben ze een duidelijk verhaal gekozen om te vertellen, en dat is ook één van de belangrijkste pijlers van een goede online communicatie: een goed en duidelijk overgebracht verhaal.

1. Maersk

maersk01
Maersk.com heeft een verassend visuele manier van communiceren.

Maersk is tegenwoordig het schoolvoorbeeld van B2B bedrijven die het goed doen online. Hun verhaal is dat ze een wereldwijde speler zijn in hun branche en dat ze wat dan ook kunnen vervoeren naar iedere uithoek in de wereld. Hun zeecontainers komen overal en raken iedereen, van een boer in Afrika tot een multinational in Japan. Dit wordt uitgebreid en op een hele visueel aantrekkelijke manier verteld. Daarnaast zit alles functioneel goed in elkaar en maken ze gebruik van elk denkbaar Social Media kanaal.

maersk02
Alle Sociale Media kanalen worden uitgebreid benut.

Video is een heel belangrijk onderdeel van hun communicatie. Er zijn tientallen prachtige video's die de wereld van Maersk op een voor iedereen interessante manier laten zien.
 

 

2. General Electric

Het verhaal van GE is dat ze voorlopen in technologische ontwikkelingen en dat ze hierin bovendien een wereldwijde speler zijn. Ze laten zien wat deze ontwikkelingen inhouden en wat hen bezighoudt als bedrijf. Alles wordt visueel spectaculair weergegeven over veel verschillende kanalen.

ge01
Basis website en Social Media kanalen van GE

Daarnaast bestaan er veel subsites voor alle verschillende onderdelen van het bedrijf, alles met dezelfde aandacht en zorg gemaakt.

ge02
Een aantal subsites van GE


Video is wederom een veel gebruikte manier om hun boodschap over te brengen. Het maakt het verhaal indrukwekkend en krachtig.

 

 

3. Airbus

Misschien een wrang voorbeeld na het verschikkelijke ongeluk van gisteren. Maar het is goed om te laten zien dat een bedrijf als Airbus de aanvaring niet uit de weg gaat. Misschien ook wel het beste wat je op zo'n moment kunt doen.


Eerlijke verhalen leveren ook vaak het meeste op. Dat geldt ook zeker in visuele uitingen. Iets wat Airbus in hun subsites voor specifieke vliegtuigen goed heeft begrepen. De passie en trots voor hun producten springt er vanaf.

airbusa350
De website van de Airbus A350

De overkoepelende website Airbus.com is nog een beetje mwa, saai en alweer wat ouderwets, maar hun subsites zijn daarentegen spectaculair. Daarnaast worden ook alle Social Media kanalen volgespamd met prachtige content. Uiteraard is Airbus ook een B2C bedrijf en hebben zij er veel belang bij dat ook de gewone mens zich prettig voelt in een airbus. Maar ik ben er van overtuigd dat deze manier van presenteren ook zeker een B2B belang heeft.

 

airbusa380
De website van de A380 van Etihad

airbusa380_2
A380 love at first flight website

4. ING World

Slechts een subsite, maar het is een begin. En waarschijnlijk ook geen toeval dat ze deze branche gekozen hebben om te experimenteren met deze manier van communiceren. De site zelf is een mooie mix van goede inhoudelijke content op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd.

ingworld
ING World online zakelijk magazine van ING

Dit zijn slechts enkele voorbeelden die aangeven dat het beter kan (en beter moet) met B2B bedrijven online.

Maar wat is nou eigenlijk goed?

Wat is een goed verhaal? En wanneer is iets visueel aantrekkelijk en functioneel prettig? Makkelijke vragen met moeilijke antwoorden. Hier zijn geen wetten en standaarden voor (helaas). Dit is voor ieder bedrijf anders. Het moet bij je doelgroep en aanbod passen, lukraak nadoen heeft dus geen zin. Je zult op zoek moeten naar hetgeen dat bij jouw bedrijf past en wat jouw specifieke doelgroep wil zien en horen.

Stop er tijd en moeite in

Er is wel één ding dat altijd werkt en wat alle voorbeelden gemeen hebben, en dat is aandacht! Je ziet en voelt bij de bedrijven uit de voorbeelden dat ze er aandacht, tijd en moeite in hebben gestoken om een mooi visueel prikkelend verhaal te vertellen. De passie voor hun product en werk spat er vanaf. De conversieratio, click-through-rate en andere korte-termijn analyses zijn voor even overboord gegooid. Er is tijd genomen om over de hele breedte een goed verhaal te vertellen, om nieuwe dingen te proberen, kortom: om het goed te doen. En uiteindelijk is gebleken dat dit loont; de lange termijn visie heeft bij deze bedrijven gewonnen, gelukkig!

Maar waarom is visueel prikkelen belangrijk?

Wederom een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Een vraag die een geheel eigen blogartikel verdient, en ook nog wel zal krijgen binnenkort. Maar in het kort denk ik dat visueel en functioneel aantrekkelijk communiceren een belangrijk onderdeel is van je branding, het gevoel wat mensen hebben / overhouden bij aanraking met je merk. En dat het werkt is onder andere bij Maersk en GE wel gebleken, zij scoren beter op Social Media dan veel bekende B2C merken. En dat heeft natuurlijk met veel meer te maken dan alleen visueel prikkelen, maar ik ben er van overtuigd dat dit een belangrijke bijdrage levert aan het gehele verhaal. Emotie is niet voor niets een van de belangrijkste besluitvormingsfactoren.

global_engagement-blog-full

Ik hoor je nu zeggen: "Allemaal leuk en aardig, maar mijn bedrijf heeft met heel andere budgetten te maken dan deze grootheden". En dat is ook zeker zo. Deze multinationals steken miljoenen in het creëren van prachtige content. Deze bedrijven hebben dus begrepen dat het belangrijk is om een mooi gevisualiseerd verhaal te vertellen. En dat is precies waar het om draait: ervoor zorgen dat het belang van sprekende vormgeving begrepen wordt en prioriteit krijgt. Dan kun je als MKB'er ook zeker met een vele malen kleiner budget het verschil maken ten opzichte van jouw concurrenten.

Waarom werkt deze manier van communiceren?

B2B consumenten zijn net echte mensen. Gewone mensen die overdag hard werken, maar voor de rest net zo zijn als jij en ik. Mensen die ook ‘gewoon’ op Facebook zitten, Whatsappen met hun vrienden, kleren kopen bij de H&M en af en toe een boek bestellen op Bol.com. Mensen die dus erg gewend zijn aan de B2C manier van online communiceren maar die tijdens werkuren nog regelmatig allerlei digitale barrières krijgen opgeworpen.


Wil jij weten hoe jouw bedrijf het verschil kan maken met sprekende visuele communicatie? Op 30 juni 2015 organiseert Webs in samenwerking met de High Tech Campus 'The digital future of B2B'. Een dag om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak. 
 

Bron header: Maersk Group by Maersk Group

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper