Are you getting Amazoned?

4 min shares

Hoe je digitale strategie echt kan bijdragen tot groei en winstgevendheid van jouw bedrijf

Er is veel te doen rondom nieuwe spelers op de markt als Uber en AirBnB. Het zijn vooruitstrevende bedrijven die het helemaal anders aanpakken, bedrijven 'anno 2015', die zijn geboren vanuit digitaal oogpunt en die voor velen de rol van voorbeeld vervullen. Maar Steve Muylle, professor en partner bij Vlerick Business School waarschuwt: “We laten ons vaak verblinden door bedrijven als Uber.”


Steve: “Veel bedrijven voelen de noodzaak ook hun 'Uber model' te gaan zoeken. Maar besef je wel dat er weinig van dit soort bedrijven zijn die daadwerkelijk winstgevende omzet realiseren. Als B2B bedrijven moeten we met de voeten op de grond blijven staan en ons afvragen: wat gaat dit ons opleveren?”


Half of the money I spend on advertising is wasted

Verschillende voorbeelden uit de praktijk wijzen uit dat een klein aantal digitale initiatieven zoden aan de dijk zetten maar dat de rest een 'waste of money' is.

Denk maar aan de beroemde uitspraak van John Wanamaker 'Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.' Je hebt al die verschillende media, maar waar moet je nu je budget aan besteden? Zaak is volgens Steve om een systeem op te zetten waarop je kan analyseren en evalueren.

“Digital gaat verder dan voor de hand liggende online acties. Een geoptimaliseerde website, een geslaagde conversatie-campagne op sociale media of een gebruiksvriendelijke app zijn goed, maar slechts het topje van de digitale ijsberg in B2B markten.”


Digitale uitdagingen van de B2B marketeer

Ik stelde Steve de vraag: met welke uitdagingen krijgen B2B marketeers en salesmanagers vandaag de dag te maken?

Steve: “Mijn ervaring leert dat meer en meer bedrijven bedreigd worden door nieuwe spelers in de economie.”

Hierbij haalt hij het voorbeeld aan van Amazon dat een contract bij de CIA (600 miljoen US dollar) voor online cloud service voor de neus van IBM heeft weggesnoept (Bron). IBM, ook wel de 'Big Blue' staat al jaren bekend als de dominante speler in computer service: 'Nobody ever got fired for buying IBM.' Amazon komt hier als concurrent uit een onverwachte hoek gesprongen. “Zij zetten het hele landschap op zijn kop.” aldus Steve.

Wat is de rol van de klant in dit geheel?

3847864550_b5f8fcc789_b
Bron afbeelding: Amazon Cat by Stephen Woods


Steve: “De klant is multichannel, beweegt zich over verschillende kanalen. In de B2B is dat niets nieuws: een business to business klant gaat niet zomaar een product kopen. Die informeren zich eerst via beurzen, meetings, demo's en de website. Kortom; de klant heeft meer informatie aan zijn vingertoppen. Leveranciers in B2B context moeten gaan beslissen of ze hun sales en marketing model gaan veranderen. Maar moeten zich hierbij wel de vraag blijven stellen: wat levert dit dan op?”

Inspelen op veranderingen

Hoe kunnen B2B bedrijven tijdig inspelen op veranderingen in de markt? Steve: “In jouw specifieke sector moet je gaan beseffen wat er voor jou geldt. Zijn er spelers die het landschap veranderen? En zo ja, ga je wachten tot ze er zijn of ga je pro-actief aan de slag om de eigen stempel op de markt te drukken?”

SteveMuyllee

“Een echt verschil maak je wanneer een goed onderbouwde digitale strategie naadloos aansluit op, en in lijn staat met de strategie en processen van het bedrijf. Wanneer ze met andere woorden deel uitmaakt van het businessmodel en bijdraagt tot het competitieve voordeel van je organisatie. Een voordeel dat ervoor zorgt dat de strategie versneld wordt gerealiseerd en doelstellingen worden overtroffen.”

Ga jij slapende honden wakker maken of als marktleider het voortouw nemen? 

 

Steve stelt 30 juni zijn publiek de vraag: Are you getting amazoned?

Prof. dr. Steve Muylle zal tijdens The Digital Future of B2B op 30 juni aanstaande een keynote verzorgen. Tijdens de sessie doorgrondt hij op een interactieve wijze en via een aantal stellingen en praktijkvoorbeelden de digitale kansen en mogelijkheden. Misverstanden worden door hem weggewerkt en impactvolle mogelijkheden worden onthuld.


De High Tech Campus Eindhoven, Beeckestijn Business School en Webs organiseren op dinsdag 30 juni 2015 hét event over online business to business communicatie, marketing & sales, oftewel The Digital Future of B2B. Een dag voor directieleden, marketing­ en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

Meer info en tickets: http://www.digitalfutureb2b.nl/ 

Digital_future_of_B2B_Banner
Bron header

shares

Gerelateerd

Hoe digitaal volwassen Is jouw bedrijf?  Scan snel en gemakkelijk de digitale volwassenheid van jouw organisatie  Doe de digital maturity scan