Ali B verandert zijn naam in Ali B2B

4 min shares

Afgelopen maandag liet mijn vrouw mij het inmiddels bekende fragment zien van Ali B in De Wereld Draait Door. "Hier," zei ze, "dit moet je even zien." Ik zag de gebruikelijke tafelopstelling met tal van bekende BN-ers en Ali B die aan vechten was tegen zijn emoties en overmand werd door tranen.


Het pakte mij direct. Ik bleef gebiologeerd kijken naar wat Ali B daar liet zien. En ik werd geraakt door zijn oprechtheid, zijn tekst en het gevecht met zijn eigen emoties. Recht uit het hart, rechtstreeks een ander hart rakend. Mooi vond ik het. Zo mooi dat ik vandaag op Spotify het nummer heb opgezocht en beluisterd. Ik vond de live versie toch mooier, maar anyway: Ali B triggerde mij om hem een dag erna te beluisteren. 

Nu is Ali B een artiest en zijn liedjes zijn producten, en Ali B een beetje kennende is hij goed in het vermarkten van zichzelf. Zo is hij mede aandeelhouder van het entertainmentbureau SPEC waaronder ook zijn eigen producties vallen. Maar om nu te beweren dat het gefaked is door Ali B is  een nogal cynische, harde en harteloze kijk op de wereld. Nee, wat we zagen was een authentieke menselijke emotie. En juist in dat authentieke, echte, herkenbare zit de kracht. 

En daar kan men met name in de business to business wereld nog wat van leren. In de B2B zien we online nog maar weinig authentieke verhalen, die mij laten voelen dat ik meer ben dat een rationeel afwegend mens, dat alleen maar op een B2B site komt voor contactgegevens of het downloaden van een productsheet in PDF.

Nee, ook in de B2B wil ik verrast worden met authentieke verhalen van echte mensen. Dat is op zich helemaal niets nieuws in de B2B, want praat maar eens met een salespersoon uit de B2B. De passie en bevlogenheid waarmee zij vertellen over hun producten of diensten is vaak fenomenaal. Wat jammer dat de reikwijdte van die inhoud vaak maar beperkt blijft tot die één op één gesprekken. Zeker ook omdat klanten zich voor wel 70% van het aankoopproces online oriënteren en daar zit die salespersoon nu net niet. 

Challenger-Marketing
Bron: Challenger Marketing

Het zou juist mooi zijn om die authenticiteit en dat mensenwerk ook online vorm te geven. In de publicatie ‘the challenger marketeer’ komt dat mooi naar voren in onderstaand plaatje. Je acteert en handelt samen in die funnel, en werkt samen naar een resultaat toe.

Doe je het zo dan scoort ook jouw B2B site gegarandeerd een hit.

shares

Gerelateerd

Hoe digitaal volwassen Is jouw bedrijf?  Scan snel en gemakkelijk de digitale volwassenheid van jouw organisatie  Doe de digital maturity scan