Acht weken Inbound Journalistiek

2 min shares

NOS gaat Outbound en marketing kiest voor Inbound

In mijn achtste week als Inbound Journalist viel me weer iets opvallends op. Dit keer over tv-journalistiek. Ook dat beroep heeft met veranderingen te maken. Het ooit zo toonaangevende NOS Journaal gaat Outbound, terwijl de ooit zo commerciële marketingsector Inbound gaat…

Wat ik met bovenstaande zin bedoel is dat tv-journalistiek zich steeds schreeuweriger gedraagt, terwijl marketing juist meer ingetogen is. Outbound Marketing draait om de afzender. Hij of zij heeft wat te verkopen en dringt zijn product aan je op. Inbound Marketing is meer ontvangersgericht. Dat de journalistiek verandert, hoef ik jou niet meer te zeggen. Dat deed ik namelijk in mijn vorige twee blogs al. De verschillen tussen marketing en magazine heb ik al belicht. 

Inbound marketing outbound marketing

Kijkcijfers zijn enorm belangrijk voor tv-journalisten. 


Nu is het tijd voor tv-journalistiek. In dit blog focus ik mij op het NOS journaal. Dat doe ik omdat dat journaal niet commercieel zegt te zijn. In tegenstelling tot het RTL Nieuws dat op commerciële zenders te zien is. 

Nieuwsgaring is gekleurd. Dat is het altijd al geweest, want objectiviteit bestaat niet. Je achtergrond of afkomst speelt altijd een rol bij de keuze van het nieuws. Daar ben ik zelf ook schuldig aan geweest en daar kom ik ruiterlijk voor uit. Als oud-tijdschriftredacteur kan ik daarover meepraten. Als lezers zagen welke keuzes ik nam bij de plaatsing van artikelen en nieuwsberichten, zouden er vast discussie ontstaan.

 

Inbound marketing outbound marketing

Een journalist kiest zelf uit wat hij denkt dat jij wilt weten.

Een journalist kiest in feite wat hij denkt dat jij wil weten. Dat is een persoonlijke afweging. Objectiviteit bestaat niet, maar er is een verschil tussen zo neutraal mogelijk verslag doen en gekleurde berichten de wereld insturen. Dat laatste gebeurt te veel heb ik het idee. De tijd waarin het NOS journaal toonaangevend en betrouwbaar was, is wat mij betreft voorbij.

De discussie dat het nieuws populariseert speelt al jaren. Om de aandacht van de kijker vast te houden, bedient het NOS zich van quasi-grappige berichtgeving en filmpjes. Na een wereldramp moet een flauw een-tweetje naar de weerman komen. Daarnaast valt me op dat verslaggevers steeds vaker met hun tronie in beeld komen. Na een rampzalig verlopen betoging, staan journalisten op de rampplek (die allang leeg is en waar niets te zien is). Het voegt niets toe en komt hijgerig over. Waarom geen archiefbeelden met voice over? Het hoeft toch niet ‘leuk’ en spectaculair te zijn? Informatie wil ik, geen entertainment. Voor vermaak kijk je het nieuws toch niet?

 

Geitjes kunnen geen 'Oant Moarn' zeggen leerde 'Hart van Nederland' ons.

Dat volkse journalistiek als ‘Hart van Nederland’ - waarin geitjes geen ‘Oant Moarn’ kunnen zeggen - met semi-grappige rapportages op de proppen komen, is begrijpelijk. Dat is de bedoeling van die programma’s en het scoort gigantisch. De invloed van dat soort luchtige reportages is overgeslagen naar het NOS. Het is niet de eerste keer dat critici het journaal van opleuken van nieuws beschuldigen. 

Uiteraard moeten er keuzes gemaakt worden, maar feit is dat de kijker daarbij vaak niet centraal staat. In plaats van een zo realistisch mogelijke weergave van het laatste nieuws, krijg je gekleurd infotainment voorgeschoteld. Mensen op zoek naar nieuws willen feiten en objectiviteit. Geen vermaak. Wat dat betreft doet het NOS journaal aan Outbound Marketing denken. Televisiejournalistiek wil iets verkopen: zichzelf! Het draait om kijkcijfers. In plaats van nieuws overspoelt de zender je met informatie waar je vaak niets mee kan of beelden die niets toevoegen. Ook is de kwaliteit van de verslaggeving vaak onder de maat

 

Inbound marketing outbound marketing

 Schreeuwerige boodschappen moeten de aandacht van snel verveelde tv-kijkers vasthouden. Dat werkt averechts.

 

Inbound Marketing werkt anders. Deze marketingmethode luistert naar de wensen van de klant. De modus operandi verschilt met die van zendergerichte boodschappers. De ontvanger staat centraal. 

Hopelijk kiest het NOS binnenkort ook voor Inbound. Ik heb me laten vertellen dat het werkt als een magneet...

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper