Aan de slag met inbound marketing: SMART doelen

3 min shares

Je gaat SMART doelstellingen formuleren die ervoor zorgen dat inbound marketing doelen gehaald worden. Alhoewel iedereen het nut van SMART doelstellingen kent, is het opstellen ervan vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Randvoorwaarden

Denk, alvorens je lukraak doelen gaat opstellen goed na over een aantal zaken. Dat begint, zoals iedere inbound marketing strategie bij het kennen van je doelgroep.

  • Er zijn een of meerdere buyer persona's opgesteld. Het is voor iedereen duidelijk dat buyer persona's de basis vormen van iedere content strategie
  • De verschillende fases in de buyer journey (awareness, consideration, decision) zijn bekend. Het is voor iedereen duidelijk dat een buyer persona in iedere fase een andere kennisbehoefte heeft

Voordat je begint

Stel jezelf de volgende 2 vragen voordat je begint met het opstellen van SMART doelen.

1) Gaan de doelen daadwerkelijk bijdragen aan hetgeen je wil bereiken?
2) Passen de doelen binnen de fase waarin je je bevindt?

De reden dat ik je vraag hierover na te denken is de volgende. In principe zijn je doelen altijd terug te herleiden naar de 3 belangrijkste doelen van inbound marketing, met bijbehorende fase, namelijk:

Meer bezoekers
Is relevant wanneer je net begint met je website, of wanneer je al leads en klanten werft maar hierin graag een boost wil bewerkstelligen.

Meer leads
Wanneer je tevreden bent met het aantal bezoeken op je blog of site, maar je niet genoeg (gekwalificeerde) leads genereert voor sales.

Meer klanten
Websitebezoeken en aantal leads zijn in orde, maar de leads zijn nog niet ready-to-buy en kunnen daardoor nog niet opgevolgd worden door sales.

Om te laten zien wat ik daarmee bedoel geef ik de volgende voorbeelden:

  • Het aantal volgers op social media > moet bijdragen aan meer traffic op mijn site
  • Het aantal bezoekers op het blog moet omhoog > zodat er meer traffic op mijn site komt
  • De click-through-rate (CTR) op call to actions moet omhoog > om meer leads te genereren
  • De conversie op landingspagina's moet omhoog > om meer leads te genereren

Zoals je ziet zijn bovenstaande zaken altijd terug te herleiden naar de 3 belangrijkste doelen: meer bezoekers, meer leads en meer klanten. Want: hogere conversie is geen doel op zich! Mijn tip is daarom: begin met bepalen wat je voornaamste doel is en ga daarna pas segmenteren hóe je het doel gaat bereiken.

Smart doelen

Aan de slag

Nu kun je beginnen met het formuleren van SMART doelen. Wanneer je de losse elementen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden ontleed weet je zeker dat je geen belangrijkste stappen overslaat in het proces. 

Hierbij adviseer ik van achteren naar voren te werken. Zo vormen de randvoorwaarden samen een heel scherp (SMART) doel, in plaats van te beginnen met het formuleren van een vaag/onhaalbaar doel dat achteraf nog aangescherpt moet worden met SMART.

Dit doen we wederom aan de hand van een voorbeeld. Stel, je wil meer bezoekers naar de website trekken om uiteindelijk meer leads te genereren. 

Specifiek
Beschrijf hoe het doel behaald gaat worden. Het doel moet specifiek zijn en alle vage zaken uitsluiten.

  • Hoe gaat het behalen van het doel tot uiting komen? Meer websitebezoeken

  • Welke delen van de doelstelling zijn essentieel? (randvoorwaarden) Unieke bezoekers

  • Wie gaat het doen/welke partijen zijn betrokken? Marketing

Meetbaar
Zorg dat het doel continu (voor, tijdens, naderhand) meetbaar is. Een meetbaar doel kan bijna altijd worden uitgedrukt in getallen. Maak het concreet door het doel te baseren op bestaande rapporten, procedures of onderzoeken. Het bestaande document doet in dit geval dienst als ijkmoment.

  • Hoe veel?
 Van 1000 naar 1500 bezoekers

Acceptabel (Relevant in het Engels)
Het te behalen doel moet acceptabel en relevant zijn, dit is het geval wanneer er bij de betrokken partijen voldoende draagvlak bestaat. Zorg daarom dat het een haalbaar doel is, iets waar mensen naartoe kunnen werken.

  • De nieuwe productlancering

Realistisch (Attainable in het Engels)
Is het doel te behalen binnen de gestelde kaders? Staan de inspanningen in relatie met het eindresultaat? Het doel moet uitdagend zijn, maar haalbaar.

  • 3000 websitebezoeken is natuurlijk geweldig, maar binnen dit gestelde tijdsframe niet haalbaar.

Tijdsgebonden
Wanneer moet het doel behaald zijn? Stel jezelf altijd een deadline zodat er een moment is om het behaalde succes te vieren.

  • 31 december 2015

Het resultaat

Giet de zojuist gestelde randvoorwaarden vervolgens in één zin. Onderaan de streep ziet je SMART doel er dan als volgt uit:

"Marketing genereert 50% meer websitebezoeken (van 1000 per maand naar 1500 per maand) voor de nieuwe productlancering op 31 december 2015."

Zorg dat je SMART doelstellingen ook SLIM zijn... Waarom, dat lees je in het blog van Kelly: SMART doelstellingen, is dat wel zo SLIM?

Bron header: Pixabay

shares

Gerelateerd

Aan de de slag met inbound marketing  Stop met denken, start met doen. Boek je eerste inbound succes met de SMART  doelen, Buyer Persona's en Content Audit templates.  Download de starterskit