8 Tips voor afbeeldingen in je inbound marketing content

4 min shares

Als je content aan het creëren bent voor je blog, landingspagina, e-mail of CTA. Dan wil je niet alleen een hele lap tekst hebben voor de beeldvorming van de lezer. Het is belangrijk dat er nagedacht wordt over het gebruik van afbeeldingen en foto's. In dit blog geef ik acht tips waar je aan wilt denken bij het toevoegen van afbeeldingen aan je inbound marketing content.

Tips


1. Voeg afbeeldingen niet alleen toe, omdat je denkt dat er altijd afbeeldingen nodig zijn.

Zoals te verwachten is het belangrijk dat je niet zomaar wat afbeeldingen toevoegt aan je content, omdat je persé afbeeldingen wilt toevoegen.

Let op dat je er niet teveel toevoegt, waardoor het meer afbeeldingen worden dan tekst. Dan leiden ze meer af, dan dat ze waarde toevoegen. Soms is het zelfs beter om bij bepaalde content een afbeelding weg te laten, omdat deze meer kan afleiden van de informatie die je de lezer wilt geven.

2. Gebruik afbeeldingen die goed aansluiten op je content.

Het is heel gemakkelijk om willekeurige afbeeldingen toe te voegen aan je content. Je bent immers sneller klaar met het maken van bijvoorbeeld je blog of e-mail. Maar dit heeft het effect dat de lezer vroegtijdig afhaakt, aangezien de afbeeldingen niet relevant zijn. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen kiest die passen bij de content.

Het is uiteraard wel mogelijk, en soms ook leuker, om een afbeelding te kiezen die niet direct aansluit op de tekst. Maar dan is het wel noodzakelijk dat je context bij de afbeelding geeft, zodat het toch aansluit.

Bijvoorbeeld: je hebt een artikel geschreven over de efficiëntie van CTA's. Je wilt daarbij een leuke afbeelding hebben, maar die niet direct te linken is aan je onderwerp. Voor zo'n soort afbeelding heb je dan context nodig. Een voorbeeld van zo'n afbeelding staat hieronder.

blog01

 

3. Gebruik afbeeldingen die aansluiten bij je buyer persona's.

Bij het uitzoeken van afbeeldingen die passen bij je content is het ook goed om erop te letten dat ze aansluiten bij je buyer persona's.

Weet je nog niet wat buyer persona's zijn, lees dan meer hierover op de website B2BPersona.

Bijvoorbeeld: je bent als onderwijsinstelling op zoek naar mensen die willen leren lassen. Dan wil je aantrekkelijke afbeeldingen gebruiken die je doelgroep aanspreken. De doelgroep is jonge mensen, waarbij het werken als lasser niet saai mag lijken. Zie hieronder een voorbeeld van de afbeelding die het beste past bij je buyer persona.

blog02

 

4. Maak het aanpassen van afbeeldingen niet te gecompliceerd.

Als je niet zo'n kei bent in Photoshop, dan kun je als simpeler alternatief PowerPoint gebruiken. In PowerPoint is het vrij gemakkelijk om meerdere afbeeldingen bij elkaar samen te voegen en te bewerken. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden op het internet over hoe je een CTA kunt maken in PowerPoint.

5. Gebruik naast stockfoto's ook Instagram en zelfgemaakte foto's.

Niets is natuurlijk leuker dan je eigen creaties te laten zien in je content. Met Instagram kun je gemakkelijk je zelfgemaakte foto's bewerken, direct nadat je de foto gemaakt hebt. Daarnaast kun je foto's die bijvoorbeeld op een evenement gemaakt zijn goed gebruiken om je content mee aan te vullen.

Ook hergebruik van dezelfde foto's over verschillende content types is aan te raden. Bijvoorbeeld van een foto die op de website staat, kun je een aangepaste versie gebruiken in je blog of e-mail.

6. Een achtergrondafbeelding maakt het totaalplaatje net wat beter af.

Vooral als je een CTA aan het maken bent zijn achtergrondafbeeldingen eigenlijk een must. Voornamelijk als deze bestaat uit een witte achtergrond met daarop een tekst en een knop. Dit kan functioneel goed in elkaar zitten, maar het springt minder snel in het oog van de lezer. Dus om je CTA goed op te laten vallen is het gebruik van een achtergrondafbeelding aan te raden.

Zie hieronder een voorbeeld van een CTA op onze website, waarbij de ene keer geen achtergrondafbeelding is weergegeven en de andere keer wel. Welke spreekt jou meer aan?

blog03

blog04

 

7. Gebruik A/B testen om de effectiviteit van je marketing vormgeving te bepalen.

Het is allemaal leuk en aardig om afbeeldingen toe te voegen aan je content, maar zijn de afbeeldingen die je gebruikt ook effectief genoeg voor het beoogde doel?

Bij een CTA heb je als doel voor ogen dat mensen erop klikken. Of mensen daadwerkelijk klikken, en hoe vaak, is gemakkelijk te meten met inbound marketing software. Speel daarom om de zoveel tijd met verschillende versie's van dezelfde CTA. Hierbij kun je dan afwisselen in minder tekst, maar een meer gerelateerde afbeelding. Of andersom, met meer tekst en een minder relevante afbeelding, bijvoorbeeld een achtergrond met een effen kleur.

Zie hieronder twee voorbeelden van dezelfde CTA, met verschillende teksten waarop een A/B test uitgevoerd kan worden.

blog05

 

8. Zorg ervoor dat je afbeeldingen zoekmachine vriendelijk zijn.

Nog iets om niet te vergeten is dat je wilt dat je afbeeldingen goed vindbaar zijn door zoekmachines. Hiermee vergroot je de kans dat je content nog beter gevonden wordt, dan alleen met tekst. Geef je afbeeldingen een duidelijke naam en vul altijd de alt tekst in met een relevante tekst.

 

Als je na het lezen van deze tips nog interesse hebt in meer informatie met betrekking tot content, dan raad ik je aan om de volgende blogs te bekijken:

 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper