5 tips waarmee maakbedrijven hun marketing menselijk maken

5 min. shares

Focus op persoonlijke communicatie in plaats van productpraat

Als marketeer van een maakbedrijf werk je in een kennisintensieve onderneming. Collega's uit jouw organisatie hebben enorm veel kennis van producten, en van de markt waarin deze worden afgezet. Deze technische kennis stelt jullie in staat om klanten passend te adviseren, maar leidt qua marketing vaak tot productgedreven communicatie.

En dat is waar je van wil wegblijven; mensen kopen tenslotte van mensen. Jullie accountmanagers hebben niet voor niets dagelijks persoonlijk contact met klanten. Als organisatie doe je er dus goed aan je marketing menselijk te maken.

In dit blog helpen we je daarbij, met vijf tips: 

Tip 1: Help je klanten een handje

Maak je klanten duidelijk dat het niet om jou gaat, maar om hen. Laat dat zien op je digitale kanalen: je website, social media accounts en e-mails. Richt één van je kanalen eens in als een ‘cadeaukanaal’, waarop je gratis handige informatie weggeeft.

En dat mag dan nog steeds wel over je eigen product gaan! Maar in plaats van te communiceren in productspecificaties, laat je je klanten zien hoe je een machine of onderdeel op de juiste manier kunt gebruiken.

Makita, een gereedschapsproducent, doet dit goed. Zij leren klanten wat voor toepassingen bij een machine horen, en hoe deze kunnen worden ingezet voor een specifieke klus:

Zet dus een technisch specialist of expert binnen je organisatie in om dit soort content naar buiten te krijgen. Je zal verrast zijn over de positieve werking.

Tip 2: Personaliseer je contactkanalen

Verstuur je een automatische e-mail naar iemand die een contactformulier heeft ingevuld? Maak dat bericht dan persoonlijk: zet een naam, foto en functietitel in de handtekening van de e-mail.

Heb je een formulier waarmee een bezoeker in contact kan komen met een specialist? Toon bij dat formulier dan een foto van de betreffende specialist. Mensen spreken graag met mensen.

Tip 3: Betrek je klanten in je content creatie

De kans is groot dat je klant ook kansen onbenut laat als het om het persoonlijke communicatie gaat. Betrek je klanten daarom bij je marketingactiviteiten. Gebruikt een klant jullie machine om op een indrukwekkende manier zijn productieproces te vergroten? Laat dat dan zien in een case study: een succesverhaal over jullie samenwerking.

Of post er beelden van op social media. Sterker nog: voeg deze elementen samen tot een campagne en je hebt ijzersterke bewijslast voor je andere klanten — inclusief een stukje persoonlijkheid.

Kijk eens naar deze case study van microscopenfabrikant Phenom-World. Hierin vertellen zij hoe Synapse — een spin-off van de universiteit van Maastricht — de Phenom microscoop gebruikt voor de detectie van trombose in bloedmonsters.

Case-Study-Synapse-Phenomworld.jpg


Tip 4: Bied je bezoekers een fijne gebruikerservaring — én een persoonlijke beleving

Waarschijnlijk is jullie website gevuld met nieuwsberichten, productlijnen en een banner met jullie standplaats op de eerstvolgende beurs.

Even gechargeerd: klanten zijn doorgaans niet zo geïnteresseerd in jouw nieuws — ze komen naar je website met een kennisbehoefte. Help je bezoekers in eerste instantie dus hun ‘taak’ te vervullen: het bevredigen van die kennisbehoefte. Creëer een duidelijke websitestructuur en categoriseer alle informatie in je hoofdmenu. Zorg dat alle kennis binnen een paar klikken te vinden is. Maak je website overzichtelijk, mobielvriendelijk en snel.

En menselijk! Toon foto’s en video’s van je collega’s, en laat zien wat zij doen. Elke organisatie heeft mensen met interessante verhalen — wees niet bang om ze te tonen. 

Nog een keertje Makita:


Tip 5: Verander je bazen in kennisleiders

In je organisatie zit enorm veel kennis — en het is zonde om deze niet optimaal te benutten.

Door deze kennis met je doelgroep te delen kunnen jullie je organisatie op een authentieke manier als een autoriteit positioneren. Schakel hiervoor de directie in. Met hun uitgebreide netwerk en communicatieve vaardigheden zijn zij de aangewezen personen om kennis te delen met de markt.

Denk aan een wekelijks blog of vlog, berichten op social media, of een vakinhoudelijke demovideo over de toepassingen van één van je meest waardevolle machines.

Op dat voorstel zal je leidinggevende waarschijnlijk dit bezwaar hebben: “Joh, daar heb ik allemaal geen tijd voor, om elke week een stukje te tikken.”

Als marketeer kun je hier bij helpen. Je directeur kan in een uur een grove opzet van een artikel maken, wat jij redigeert. Je kunt je directeur ook interviewen en de uitkomst verwerken tot een artikel. Combineer dit blog — uiteraard met goedkeuring van de persoon in kwestie — met social media posts vanuit zijn of haar naam en je hebt al een kennisdelingsmachine draaien.

blog-redigeren-directeur.jpg

Dergelijke kennisdeling hoeft overigens niet per se van je directeur af te komen. Kijk ook eens naar de variatie aan auteurs in de blogsectie van staalbedrijf MCB. Door medewerkers uit alle lagen van de organisatie aan het woord te laten, vinden klanten MCB — in plaats van louter andersom.

Dit is het effect van marketing die past in het huidige digitale tijdperk. Ben jij benieuwd hoe je digitale successen kunt boeken voor het maakbedrijf waarvoor je werkt? En hoe je deze successen aantoonbaar maakt? Download dan de whitepaper 'Digitale marketing voor de maakindustrie':

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

"Onze grootste uitdaging: een maatwerk product online aan engineers verkopen"  Hoe Veco van 3 naar 30 gekwlificeerde leads per maand ging met inbound marketing  Lees het succesverhaal van Veco