5 tips voor je nieuwe website

5 min shares

Wil je een nieuwe website laten maken? Lees dit eerst!

Is de B2B website van je organisatie verouderd en aan vernieuwing toe? Levert het géén of niet de juiste leads op? Is je website niet optimaal voor mobiele apparaten en moderne browsers? Heb je geen inzicht in het gedrag van je website bezoekers? Dan wordt het tijd om een nieuwe website te maken!

Hieronder de 5 belangrijkste tips voor je nieuwe B2B website.

1. Stel je klant en zijn probleem centraal

Denk na over wie je ideale klant is. Probeer je te verplaatsen in zijn knelpunten, uitdagingen en doelstellingen en richt de structuur van je website vraag- en oplossingsgericht in. Laat zien dat je een oplossing hebt voor zijn probleem in plaats van dat je vertelt dat je een mooi product hebt.

Voorbeeld:
Je verkoopt een product genaamd "398 Marterbescherming" om kabels te beschermen tegen beten van marters. Vanuit de traditionele indeling heet de pagina binnen je website "398 Marterbescherming", genaamd naar de productnaam. Een betere manier is om vanuit de vraag of oplossing te communiceren: Bescherm je kabels tegen marterbeten. Op deze manier speel je in op het vraagstuk.

Een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in je B2B klant en na te denken over zijn problemen is met buyer persona's. Wil je hier meer over weten lees dan een introductie in Buyer persona's.

2. Converteer je bezoeker naar leads

Je nieuwe website dient altijd een doel (KPI's) te hebben, bijvoorbeeld; het aandragen van meer leads of meer verkopen in de webshop. Houdt altijd je klant en de doelstellingen in gedachten en zorg ervoor dat er voldoende mogelijkheden zijn om het gestelde doel te realiseren en door te meten. 

Functionaliteiten die niet mogen ontbreken in je wensenlijst zijn: Landingspagina's, call to actions, formulieren, statistieken en analysemogelijkheden (zoals Google Analytics). Deze combinatie biedt de mogelijkheid om de prospects op je website, vanuit je productpagina's, te verleiden naar het aanvragen van een demo, brochure of offerte. Met dergelijke formulieren geef je in ruil voor de klantgegevens waardevolle informatie aan de klant.

De klant blij en jij blij. Met de statistieken software kun je vervolgens meten welk pad de persoon volgt en welke producten het beste scoren. 

3. Kies voor een responsive design (mobile first)

Mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt voor het opzoeken van (snelle) informatie. Je potentiële klant hecht veel waarde aan een goede gebruikservaring, zeker op mobiel. Daarnaast geeft Google voorrang voor mobiel geoptimaliseerde websites in de zoekresultaten (Mobilegeddon). Doe je voordeel met deze ontwikkeling en ben je concurrent voor; kies voor een responsive design (mobile first).

Responsive design houdt in dat je website zich automatisch aanpast aan de verschillende schermgroottes van mobiel, tablet en desktop. Hierdoor wordt je content zo optimaal mogelijk weergegeven (goede leesbaarheid) en bereik je een hogere conversie. Het voordeel van een responsive design in tegenstelling tot een losse mobiele website, is dat je de content binnen je website maar 1x hoeft te beheren. Slimme technieken zorgen ervoor dat de pagina's zich automatisch schalen per mobiel device. Bekijk een uitleg video over responsive design.

4. Optimaliseer voor zoekmachines

Zoekmachines zijn niet meer weg te denken en worden steeds belangrijker in de zoektocht van je potentiële klant naar jouw producten en oplossingen. Door vanuit de buyer persona na te denken over de vraagstukken en problemen, kun je je content daarop samenstellen. Vraag en aanbod!

nr1-google
Afbeelding bron: TheNextBest Web

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachines indexeren je website: alle content (meta description, teksten en afbeeldingen) worden gescand en er wordt gekeken naar de hiërarchie binnen de pagina's. Afbeeldingen kunnen niet gelezen worden, deze dienen te worden voorzien van een omschrijving (de zogenaamde alt-text).

Teksten dienen een logische opbouw te hebben. Vergelijk dit met het opstellen van een document; je begint een hoofdstuk met een Kop 1 titel en vertelt het verhaal in de verdiepende subkopjes (kop 2 en kop 3). De subtitels zeggen iets over het hoofdstuk en hiermee wordt relevantie bepaald. Bij afbeeldingen wordt een onderschrift gebruikt om aan te duiden wat er wordt afgebeeld. Door zoektermen op te nemen in de titels, teksten en afbeeldingen heb je meer kans om hoger in de zoekmachines te ranking op deze zoekopdrachten.

De onderliggende techniek van je website dient bovenstaande te ondersteunen. Meer SEO tips: 5 Praktische SEO tips en Snelle SEO tips.

Ranken met externe bronnen

Fotoalbums (op Flickr), video's (Vimeo of YouTube) en presentaties (Slideshare) dragen bij aan de vindbaarheid van jouw producten en diensten. Voorzie deze informatie altijd van een omschrijving, jouw bedrijfslogo en website url. Hiermee kun je slim gebruik maken van externe bronnen om producten te promoten. 

Externe links (backlinks)

Backlinks naar jouw website, of naar bepaalde product pagina's, dragen bij aan de ranking in Google (het telt als een stem op jouw website). Als de externe bron relevant is aan jouw producten dan telt de link zwaarder. Probeer je website bij partners, klanten of kennis blogs of fora op te laten nemen voor een betere score in Google.

5. Publiceer content op regelmatige basis

Denk na over content creatie en embed dit binnen je (marketing) werkzaamheden. Zorg ervoor dat je op regelmatige basis content publiceert (bij voorkeur dagelijks of wekelijks). Dit kun je organiseren door een blog in te richten. Met blogs kun je verhalen, reviews, interviews, aankondigingen en kennis delen rondom je producten. Laat je medewerkers vanuit zijn of haar discipline leuke, interesante, inspirerende en "sharable" content aanleveren.

Voorbeeld blogs:
Een tip van een monteur, een tevreden klant aan het woord, een aankondiging voor een beurs of een video van een demo productsessie met prospects.

Verspreid deze blog content via je sociale kanalen voor meer traffic naar je website. Als je je blogs voorziet van call to actions kun je nieuwe leads genereren. Voorzie je blogs met relevante zoektermen om op lange termijn meer bezoekers aan te trekken.

Heb je behoefte aan 'handjes' bij de uitvoering van je marketing activiteiten of wil je graag marketing campagnes laten inrichten? Schakel dan het hybride team in. Zij helpen en adviseren jou graag bij het verbeteren van je B2B marketing.

Wil jij meer uit je nieuwe website halen? Kies voor inbound marketing!

Wil je meer uit je B2B website halen? Kies dan voor een digitale strategie. De inbound marketing strategie is een methode waarbij je al je marketing activiteiten vanuit de klant centraal organiseert. In iedere fase van de customer journey bied je relevante informatie aan om je klant te converteren naar lead. Je website wordt als strategisch lead generatie kanaal ingezet, zodat je marketingactiviteiten bijdragen aan meer sales.

Wil je meer weten over inbound marketing? Download de presentatie: meer traffic, leads en klanten met inbound marketing.

Heb je net een nieuwe website laten maken? Krijg verbetertips voor je huidige online kanalen met de Digital Maturity Scan.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper