5 succescases van B2B bedrijven die groeien met inbound marketing

5 min shares

Meer traffic, meer leads, meer klanten

Hoe weet ik of inbound marketing werkt? Misschien heb je deze vraag al vaker aan jezelf gesteld. Je bent ervan overtuigd dat er in de huidige tijd — waar klanten online op zoek gaan naar informatie om hun probleem op te lossen — meer nodig is dan alleen traditionele marketing. Investeren in digitale marketing is noodzakelijk om meer leads en klanten te genereren.

Maar is inbound marketing — het aantrekken van klanten via het internet door het delen van relevante en waardevolle kennis — daarvoor de geschikte methode? Aan de hand van vijf succesverhalen van B2B bedrijven laten we zien welke resultaten je met inbound marketing kunt behalen.

Case 1: Varnish Software

80% meer traffic, 58% meer leads en 50% meer klanten

Varnish Software is een Scandinavisch B2B software bedrijf met producten die een wereldwijd bereik hebben. Echter hebben ze beperkte middelen qua tijd en geld om die te vermarkten. De uitdaging: een effectieve manier bedenken om een groot publiek te bereiken met een klein budget.  

Het belangrijkste doel bij die uitdaging was meer websitebezoeken en meer leads. Na onderzoek bleek inbound marketing uiteindelijk de methode die het beste paste. Inbound marketing is relatief goedkoop in vergelijking met traditionele marketingmethodes. Bovendien zorgt het ervoor dat Varnish Software gevonden wordt door hun klanten door het delen van kennis en kwalitatief sterke content en genereren ze op die manier meer websitebezoeken en leads. Is dat niet veel mooier dan zelf actief op zoek te moeten naar potentiële klanten?

Het uitbreiden van de contentactiviteiten gebaseerd op buyer persona’s en het toevoegen van call-to-actions om leads te genereren heeft uiteindelijk voor 80% meer website bezoeken, 58% meer leads en 50% meer klanten gezorgd.

Case 2: MB&Scott

300% meer leads, 2x zoveel klanten en 59% meer organisch verkeer op de website

MB&Scott is een Frans consultancy bureau voor het MKB. De organisatie zette marketing ad hoc in: af een toe een blog, een social media bericht of een e-mailcampagne. Er was geen cohesie, structuur of strategie met als resultaat dat er niet voldoende leads en klanten binnenkwamen om te blijven groeien.

Inbound marketing bleek de oplossing. Door buyer persona’s te creëren en hen te bereiken met gerichte content zoals blogs, ebooks en whitepapers steeg het aantal websitebezoeken. Door call-to-actions, landingspagina’s en forms toe te voegen genereerde MB&Scott leads.

De resultaten waren al snel zichtbaar: binnen twee maanden genereerde MB&Scott meer leads en klanten dan ooit tevoren. Door een gedegen inbound marketing strategie genereren ze nu maandelijks 300% meer leads dan daarvoor en is het aantal klanten verdubbeld.

growth.jpg.jpg


Case 3: Lynden, Inc.

412% meer online offerte aanvragen en 270% meer offline offerte aanvragen

Lynden, Inc. is een transport- en logistiek bedrijf dat verschillende markten bedient: olie en gas, mijnbouw, maakindustrie en bouw. Om hun marketingdoelstellingen te behalen vertrouwden ze op traditionele marketingmethodes zoals geprinte advertenties. Maar daarmee genereerden ze geen leads die gekwalificeerd genoeg waren om tot aankoop over te gaan.

De belangrijkste uitdaging van Lynden, Inc: het aantal gekwalificeerde offerteaanvragen verhogen. Toen ze een verschuiving in de markt zagen van traditionele marketing naar inbound marketing, wisten ze dat ze mee moesten om hun doelstellingen te blijven behalen.

Met behulp van content gericht op hun buyer persona's, landingspagina’s, conversie formulieren en SEO zijn de doelstellingen ruimschoots behaald. Er is een stijging van 412% in de online offerte aanvragen en er worden 270% meer offline aanvragen gedaan.

Case 4: Northern Engraving

142% meer leads en 6x meer websitebezoekers

Na de economische crisis van 2008 realiseerde Northern Engraving, een toonaangevende B2B fabrikant in metalen en plastic naamplaatjes, dat ze hun klanten op een efficiëntere en goedkopere manier moesten bereiken. Tot dat moment concentreerden ze zich op traditionele marketingactiviteiten en was hun website te vergelijken met een elektronische brochure. Marketing was een kostenpost in plaats van een batenpost. Er werden onvoldoende leads behaald om hun doelstellingen te bereiken. Konden ze van hun website niet een lead- en klantenmachine maken en toch geld besparen?

Nothern Engraving's belangrijkste manier om hun nieuwe technologieën en producten aan de man te brengen was door persoonlijke presentaties aan klanten. Zeer effectief, maar het beperkte wel het bereik. Het marketing team moest een manier bedenken om die offline beleving online te creëren, zodat ze hun innovaties en producten met een groter publiek konden delen — om zo te kunnen groeien. Dat was echter makkelijker gezegd dan gedaan omdat de website geen effectief sales instrument was.

Door inbound marketing gericht in te zetten veranderde hun website van een elektronische brochure in een leadmachine. Door te bloggen en gerichte content te creëren is het aantal website bezoeken sindsdien verzesvoudigd en het aantal leads met 142% gestegen. Ondanks dat ze bij Nothern Engraving veel markten bedienen worden hun blogs door hun klanten gevonden via zoekwoorden en slimme toepassingen van titels en teksten, specifiek gericht op een industrie. Het resultaat is dat het overgrote deel van hun klanten nu via de website binnenkomt.

15897720841_caa17e2f28_b.jpg

Case 5: Bell Performance

600 nieuwe klanten in het eerste jaar, 80% meer klanten in het tweede jaar, 14x meer leads per maand

Het grootste probleem van Bell Performance, een fabrikant van brandstofproducten, was een website die totaal geen leads genereerde. 

Om hun doelstellingen — meer bereik en meer omzet — te behalen moest er een goede website komen. Door volgens de inbound marketing methode buyer persona’s te creëren en te achterhalen waar klanten naar op zoek zijn, kon de website specifiek voor hun doelgroep ontworpen worden.

Door een gedegen inbound marketing content strategie gebaseerd op deze buyer persona’s is Bell Performance in staat om content te creëren waar de doelgroep naar op zoek is. Hun vragen worden beantwoord. Met landingspagina's waar gerichte offers kunnen worden gedownload, is het aantal leads in twee jaar tijd vertienvoudigd. Bovendien is het verkeer vanuit zoekmachines met 700% toegenomen.

5 succesverhalen, 1 gemene deler

Alle vijf de succescases hebben één ding gemeen: ze gebruiken allemaal HubSpot Software om hun Marketingactiviteiten te stroomlijnen, te meten en te verbeteren. Voor al deze organisaties was HubSpot het middel waarmee ze inbound marketing konden uitrollen en hun doelen hebben bereikt. Met alleen Marketing Automation Software ga je echter geen gedegen resultaten zien. Het is slechts een middel. Door vanuit een strategie te werken bereik je uiteindelijk jouw doelen.

Die strategie wordt uitgevoerd met een tool. Goed gereedschap is dus uiteindelijk wel onmisbaar, maar mag nooit het startpunt zijn. Deze vijf cases zijn daar het levende voorbeeld van. Door vanuit een bepaald gedachtegoed — inbound marketing — hun marketingactiviteiten nieuw leven in te blazen hebben ze hun doelen behaald.

Je kunt de cases hier terugvinden, maar houdt in je achterhoofd dat strategie ten allen tijde belangrijker is dan het middel dat je inzet!

Twijfel je na het lezen van deze vijf succescases nog steeds of inbound marketing dé methode is om jouw B2B bedrijf digitaal te laten groeien? Dan raad ik je aan om het succesverhaal van Veco te lezen. Zij hebben het aantal gekwalificeerde leads per maand vertienvoudigd met inbound marketing.

Maakbedrijven

Ben je nieuwsgierig naar HubSpot en wil je graag een demonstratie van de tool krijgen? Vraag hier een HubSpot demo aan. 

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven