5 Praktische SEO tips voor inbound marketeers

3 min shares

Vergroot het bereik van je content met deze optimalisatie-tips.

Wanneer je begint met content creatie wil je dat je artikelen gelezen worden. Als inbound marketeer is het belangrijk te weten hoe Google bepaalt welk resultaat voor wie van belang is. Kort samengevat willen zowel Google als jijzelf dat je content voor de juiste persoon, op het juiste moment op de juiste plaats onder de aandacht komt. Om dit te bereiken moet je met veel factoren rekening houden.

In mijn eerste blogartikel zal ik je op weg helpen met een paar praktische tips die jij direct kan toepassen. Zo zorg je ervoor dat je content beter vindbaar wordt. Wanneer je gaat bloggen is het belangrijk in gedachten te houden dat de primaire missie van Google is; het bieden van relevante zoekresultaten aan hun gebruikers. Alles wat Google doet heeft hier mee te maken.

1. Maak unieke content en los een probleem op

Wanneer je unieke content maakt die voor je bezoeker direct bruikbaar is en je hierbij zijn probleem oplost zal dit niet onopgemerkt blijven door Google. Er is namelijk een grote kans dat wanneer je in staat bent problemen op te lossen, waarop gezocht wordt, mensen je content gaan delen en je positie in Google zal stijgen.

Let wel op dat het maken van unieke content niet eenvoudig is en meer is dan alleen een tekstueel artikel. Zorg daarom dat je content aantrekkelijk wordt. Maak daarbij gebruik van bijvoorbeeld:

  • Fotografie
    Maak bijv. een account op Flickr en gebruik originele afbeeldingen in je blogartikelen om het nog aantrekkelijker te maken.
  • Video
    Produceer instructievideos of zet je blogpost om in een uitzending op YouTube. Sommige mensen luisteren liever, dit zorgt voor extra links en bezoekers vanaf YouTube en mensen zullen deze content gaan delen en embedden op hun webpagina's. 
  • Whitepapers
    Interessante whitepapers die aansluiten bij je blogartikel kun je beschikbaar maken voor je lezers als "offer". Dit geeft je de kans om erachter te komen wie je lezer is.

Het doel bij het creëren van unieke en originele content is het opbouwen van een relatie met je lezers. Zorg ervoor dat ze terug willen komen omdat je ze hebt geholpen. Door een probleem voor ze op te lossen zullen ze sneller je content gaan delen. Je zal al snel zien dat dit een positief effect heeft op je PageRank in de zoekmachines.

Lees ook eens het artikel "OPMERKELIJKE CONTENT IN 4 (OF 5?) STAPPEN" of Snelle SEO tips (die je vandaag nog kunt toepassen) van mijn collega Kelly.

2. Zorg dat je website SEO technisch op orde is

Over dit onderwerp zou ik meerdere posts kunnen schrijven maar ik ga het proberen kort te houden en je vooral een paar tools te geven om te controleren of je de basis op orde hebt. Waarom is de techniek belangrijk; Google zal namelijk je website middels allerlei software uitlezen en proberen te bepalen waar je content over gaat. Om dit goed te doen zal de structuur van je website, lees de achterliggende code, voor deze systemen leesbaar en logisch moeten zijn. Dit zal Google helpen de content op de juiste manier te interpreteren en te indexeren. Een paar zaken waar op gelet moet worden;

google_mobiel
Google heeft zijn algortimes aangepast, test of jouw website mobielvriendelijk is.

  • Mobile friendly
    Onlangs heeft Google haar algoritmes aangepast waarbij websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel voorrang krijgen in de zoekresultaten op mobiele devices. Om te zien of je website aan deze richtlijnen voldoet kan je de "Mobielvriendelijke test" van Google uitvoeren.
  • Laadsnelheid van de pagina 
    De gebruikerservaring is voor Google een belangrijk onderdeel in het beoordelen van websites. De snelheid van een site is daar onderdeel van. Google heeft hiervoor de "PageSpeed Insights" test ontwikkeld welke je direct praktische tips voor verbetering geeft.
  • Netjes opgemaakte code
    Wanneer de opbouw van de pagina netjes is gecodeerd zal het voor de servers van Google eenvoudiger zijn dit goed te indexeren. Een goede indicatie of dit op orde is kan je zien door de "W3C Markup Validator" eens uit te voeren.  

3. Verkrijg relevante backlinks op een natuurlijke manier

Als je bezig bent met SEO dan zal je waarschijnlijk wel al gehoord hebben van backlinks. Een backlink is wanneer een andere webpagina een link heeft naar jouw webpagina. Zoekmachines zien backlinks als een stem op de content waar ze naartoe linken en zijn mede bepalend voor je PageRank. Niet alle backlinks komen op dezelfde manier tot stand. Een paar belangrijke tips:

  • Koop nooit zomaar backlinks
    Google heeft in haar richtlijnen staan dat links die als enig doel hebben de PageRank te manipuleren gezien worden als fraude. De straf die Google je dan op kan leggen is dat je website verwijderd wordt uit Google's zoekindex.
  • De bron is belangrijk 
    De webpagina waar de backlink vandaan komt is van zeer grote invloed. Als het een webpagina is met een zeer goede positionering in zoekmachines zal deze backlink een extra positieve invloed hebben op je PageRank. Één backlink van een goede autoriteit kan meer betekenen dan tientallen links van kleinere websites.
  • De anchor tekst telt mee 
    De anchor tekst zijn de woorden die gebruikt zijn voor de link. Bijvoorbeeld "Inbound Marketing" zegt iets over de webpagina waar je uiteindelijk op uitkomt. Je wilt namelijk dat deze tekst relevant is voor de pagina waar de link naartoe verwijst. 

De beste manier is het maken van unieke content zodat mensen dit gaan delen of benoemen in de content die zij maken. Een andere manier is als gastblogger op te treden op websites die een hoge autoriteit hebben en je content daar te voorzien van links naar je eigen website.

Vergeet niet in je eigen artikelen links toe te voegen naar content binnen je eigen website. Deze "interne" backlinks zijn ook belangrijk voor de positionering in zoekmachines.

4. Deel je content via social media

Als bovenstaande op orde is heb je waarschijnlijk je content ook al online staan. Nu maar wachten op bezoekers? Niet helemaal. Je bezoekers zullen namelijk niet alleen via zoekmachines bij je terecht (willen) komen. Maak daarom je social media profielen aan op o.a. Facebook, Google+, Twitter en LinkedIn. Dit maakt het niet alleen eenvoudig om je content te delen maar het is tevens belangrijk voor je PageRank. Google kijkt tegenwoordig niet alleen naar je website. Google indexeert ook de social media platformen. Links vanuit deze platformen tellen mee in de waardering van je webpagina. Als een artikel vaak wordt gedeeld op social media kan dit als indicator van autoriteit fungeren voor Google, met als resultaat een hogere PageRank.

5. Blijf continue analyseren; meten is weten

Als je de tijd en energie hebt geïnvesteerd in het creëren van content om de juiste doelgroep te bereiken wil je weten of dit je lukt. Het installeren van software die dit meetbaar maakt is daarom cruciaal. Wijzelf maken gebruik van HubSpot Marketing en Sales software. Hierbij werken alle tools samen om je content te publiceren en het resultaat te meten. Op basis van deze inzichten kan je eenvoudig keuzes maken om je resultaat te verbeteren. Blijf in ieder geval meten om op basis van cijfers bij te sturen over alle kanalen.

SEO & inbound marketing

Aandacht besteden aan SEO is onderdeel van een gedegen inbound marketing strategie. Lees meer over de methodiek die de communicatie van je organisatie van push naar pull beweegt — en je meer traffic, leads en klanten oplevert.

Download het whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper