4 aanknopingspunten waarom inbound marketing past bij jouw maakbedrijf

4 min shares

Hoe weet ik of inbound marketing een geschikte methode is om digitale successen te boeken voor het maakbedrijf waarvoor ik werk? Het is een vraag die je jezelf als marketeer in de maakindustrie misschien al vaker hebt gesteld. Het is tenslotte niet eenvoudig om producten en diensten op een innovatieve manier te vermarkten in het digitale tijdperk, om zodoende gekwalificeerde leads en klanten te genereren. Als het makkelijk was dan zou iedereen wel dezelfde verbluffende resultaten resultaten..

Wij hebben vier aanknopingspunten op papier gezet zodat jij kunt bepalen of inbound marketing past bij de marketingbehoeften van jouw organisatie. Inbound marketing is een goede match als de volgende factoren van toepassing zijn op jouw organisatie:

1. Een complex productaanbod

Maakbedrijven ontwikkelen en maken machines, bouwen oplossingen of leveren een dienst die voldoet aan een zeer specifieke behoefte. Echter, met die complexiteit komt ook de uitdaging om het product en zijn differentiaties eenvoudig en bondig uit te leggen aan (potentiële) klanten.

Want hoe maak je een zeer ingewikkeld, technisch verhaal begrijpelijk zodat jouw klanten je online gaan vinden? Hoe deel je de kennis die binnen jouw organisatie aanwezig is om zo toegevoegde waarde voor klanten en prospects te bieden?

Inbound marketing sluit hier perfect op aan. Inbound marketing draait om het delen van relevante en waardevolle kennis met de (potentiële) klant. Het is daarom een methodiek die zich uitstekend leent voor kennisintensieve organisaties zoals maakbedrijven.

Via content in de vorm van bijvoorbeeld blogs, whitepapers en e-books leg je op een heldere en duidelijke manier de complexiteit van jouw oplossingen uit en geef je antwoord op de vragen van klanten. Prospects en klanten weten jou vervolgens weer te vinden, omdat deze content online staat.

2. Specifieke klanten

Als je jouw ideale klant inbeeldt, wie zie je dan? Maakbedrijven hebben vaak een specifieke klant in gedachte die bepaalde doelen en uitdagingen heeft. Hun machines of producten en diensten kunnen helpen bij het aangaan van die uitdaging. Aan jou als marketeer de taak om met deze persoon in het achterhoofd de marketingactiviteiten op touw te zetten.

Deze specifieke klant wordt in inbound marketing de buyer persona genoemd. De buyer persona is de basis voor iedere inbound marketing strategie. Met de inzichten die je hebt verkregen uit de buyer persona's kun je content gaan aanbieden die past bij iedere fase in het aankoopproces van de klant, de buyer journey. Zo komt je toekomstige klant alleen nog maar in contact met hele relevante content en zul je op den duur meer gekwalificeerde leads verkrijgen.

cta.background-whitepaper.buyer-persona.png

3. Klanten ervaren een probleem voordat ze een aankoop doen

Wat zou je ervan vinden als iemand een product of dienst als oplossing bij je aandraagt voor een probleem dat je helemaal niet hebt? Waarschijnlijk vind je dat irritant. Grote kans dat jouw prospects er hetzelfde over denken. Want als je een probleem ervaart, dan ga je tegenwoordig zelf op zoek naar antwoorden en oplossingen.  

Zelden verkopen maakbedrijven producten of diensten aan iemand die het kocht ‘gewoon omdat hij het wilde’ of ‘vanuit een impuls’. Waarom? Klanten moeten eerst een probleem of een pijnpunt ervaren voordat ze tot koop overgaan.

Inbound marketing is een methode die gebaseerd is op het geven van antwoorden of oplossingen voor problemen die jouw klant ervaart. Bovendien is kennis voor maakbedrijven de grootste drijver om prospects mee te boeien en binden. En die kennis deel je door content te schrijven die waarde toevoegt. Op het moment dat kopers zich bewust zijn dat ze jouw product nodig hebben, zijn ze klaar om tot aankoop over te gaan.

search-marketing.jpg

4. Een lange sales cycle

Het vierde aanknopingspunt om te achterhalen of inbound marketing past bij jouw maakbedrijf is gerelateerd aan bovenstaand punt. Een prospect zal niet zomaar de beslissing maken om bijvoorbeeld een dure machine of een maatwerk product aan te schaffen. Hij zal weken, maanden en wellicht zelfs langer online onderzoek doen voor hij beslist tot aankoop over te gaan. 

In B2B zijn verkopen niet transactioneel van aard, zoals dat in B2C over het algemeen wel het geval is. Men beslist niet zomaar over een product of dienst dat niet alleen een investering vereist, maar ook een belangrijke schakel is in het gehele bedrijfsproces. De keuze om een product of dienst wel of niet aan te schaffen heeft vaak directe invloed op de groei en ontwikkeling van het bedrijf.

Daarom duurt het vaak maanden en soms zelf jaren voordat B2B kopers overgaan tot aanschaf. En in de tussentijd willen ze zoveel mogelijk informatie verzamelen om tot de best mogelijke oplossing voor hun specifieke situatie te komen.

Met inbound marketing zorg je ervoor dat jouw website en content afgestemd zijn op datgene waar je klanten en prospects naar op zoek zijn — en dat je in de verschillende fasen van de buyer journey in de juiste informatie en content voorziet. Kennis is de grootste drijver om vertrouwen te winnen en prospects tot aankoop over te laten gaan.

Zijn bovenstaande aanknopingspunten van toepassing op jouw organisatie? Dan is inbound marketing de methode om je business te laten groeien in het huidige digitale tijdperk. Nieuwsgierig naar de resultaten van inbound marketing voor andere maakbedrijven? Lees het succesverhaal van Veco en hoe zij het aantal gekwalificeerde leads vertienvoudigde met inbound marketing.

 

 Maakbedrijven

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven