3 ongewone redenen waarom niemand je Email opent

2 min shares

En wat je daaraan kunt doen

Er voor zorgen dat je Email geopend wordt is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Mensen hebben het, net als jij erg druk. Iedereen met gezond verstand kan natuurlijk bedenken dat je op je spelling moet letten, je vakjargon bij voorkeur achterwege laat en de onderwerpregel het beste is onder de 50 tekens. Wat is de reden dat je Email toch vaak ongelezen in de prullenmand belandt?

Email open ratio

Reden 1: De onderwerpregel legt de focus op het verkeerde doel

Het is geen geheim dat een goede onderwerpregel ervoor zorgt dat een Email geopend wordt. Maar houd je echt rekening met je uiteindelijk doel wanneer je de onderwerpregel schrijft?

Het doel dat je wil bereiken zou niet moeten zijn: het sluiten van een deal, een partnership sluiten, een kandidaat aannemen. Wat zou je doel dan wel moeten zijn? Dat is heel simpel: respons ontvangen. In dit geval is dat: de Email openen.

Voorbeelden die hebben bewezen dat ze werken:

  • [Voornaam], een snelle vraag aan jou
  • [Gedeelde connectie] stelde voor dat wij met elkaar in contact komen
  • Ideeën voor [iets dat voor hen belangrijk is]
  • Vraag over [een doel dat zij hebben]
  • Gedachten over [titel van hun laatste blogartikel]
  • Heb je [gedachte/aanbeveling] overwogen?

Bovenstaande onderwerpregels zijn laagdrempelig en wekken tevens een gevoel van nieuwsgierigheid op. Zorgen ze vervolgens ook voor een respons (een klik) dan heeft de onderwerpregel haar werk gedaan. 

Reden 2: Je verzendt Emails op de verkeerde dag

De meeste bedrijven versturen E-mails logischerwijs tijdens kantooruren. Recente studie van Sidekick (een salestool van marketing automation software HubSpot) heeft een verrassende conclusie getrokken.

Schermafbeelding_2015-09-30_om_11.56.00
De meeste Emails (1.000.000) worden verstuurd op maandag. De minste Emails worden verstuurd op zaterdag en zondag (minder dan 200.000 op een dag van het weekend). De Email open ratio bleek het laagst te zijn op maandag en dinsdag. Vervolgens neemt de Email open ratio langzaam toe in de loop van de week en bereikt een absolute piek op zaterdag en zondag.

Dit wil niet zeggen dat je al je Emails vanaf nu in het weekend moet versturen. Maar een balans hierin zou je wel eens de respons kunnen opleveren waar je op doelde. Dus wanneer je de aandacht wil trekken van iemand wiens reactie veel voor je betekent zou je zondagavond wel eens kunnen proberen.

Reden 3: De afzender is een algemeen adres

Het zou kunnen dat je wel eens Emails verstuurt naar een grote lijst uit je database. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product onder de aandacht wil brengen of meerdere mensen wil attenderen op een aankomend event.

Het kleine veldje waarin de afzender staat kan een enorme impact hebben op de Email open ratio. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Emails met een persoonlijke afzender een veel grotere Email open ratio geven.

Dit blog is (vrij) vertaald van dit artikel op het HubSpot Marketing blog.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper