25x inspiratie voor content creatie

2 min shares

25 vragen voor B2B marketeers die pakkende content willen creëren en wat inspiratie kunnen gebruiken

Of je nu namens je organisatie blogs, social media posts, whitepapers, product sheets, infographics en video's publiceert (of alle voorgaande), op enig moment krijg je als marketeer te maken met content creatie. Content creatie is voor veel marketeers zelfs een wezenlijk onderdeel van de werkdag geworden. Wanneer je meerdere keren per week de pen oppakt weet je hoe lastig het kan zijn om telkens weer inspiratie te vinden voor unieke content.

Onderstaande grafiek uit het  nieuwe 'State of Inbound 2015' rapport van HubSpot Marketing en Sales software (onder bijna vierduizend marketeers van over de hele wereld, voornamelijk uit de B2B) laat zien dat bijna 60% van de content creatie gedaan wordt door de organisatie zelf. 

Content

Daarom vond ik het hoog tijd om een blog te schrijven die jou een 
inspiratieboost geeft waarmee je unieke, pakkende content creëert die de doelgroep aanspreekt en jou hoger laat ranken in Google.

Bij deze presenteer ik 25 content creatie vragen waarmee je hopelijk met een frisse blik naar content gaat kijken, om weer een vliegende start te maken met content creatie.

Persona's

  • Spreek je al je communicatiedoelgroepen (buyer persona's) aan? Richt je het woord aan zowel beïnvloeders als (eind)beslissers?

  • Bestaat er content die pijnpunten adresseert van (potentiële) klanten in alle fasen van de buyer journey: awareness, consideration en decision? Waar ligt het zwaartepunt momenteel en waar liggen kansen?

  • Creeër je al content voor klanten (bestaande en nieuwe)? Zo nee, welke vragen en uitdagingen hebben zij ten aanzien van je product of dienst, zoals handleidingen of instructievideo's?

Zoekwoorden

  • Op welke kansrijke zoekwoorden scoor jij nog niet op pagina 1 in Google? (Waarom) doet je concurrent dat wel?

  • Welke interessante artikelen kom je tegen als je specifieke zoekwoorden intypt op Google? 

Recyclen

  • Welke geprinte media (krantenartikelen, magazines) kun je alsnog online publiceren?

  • Kun je je whitepapers of ebooks in een reeks nieuwe vormen van content herpubliceren? Bijvoorbeeld in een reeks blogs, of op social media interessante feiten en cijfers?

  • Zou het kunnen dat je met een bestaand blog achteraf 2 verschillende persona's aansprak? Is het nuttig dit blog in twee nieuwe blogs te herpubliceren en zo de content beter af te stemmen op de ontvanger?

  • Indien van toepassing, produceert jullie overkoepelende moederorganisatie nuttige content? Kun je deze content cureren?

Op de kalender

  • Op welke events ben je aanwezig als standhouder? Wie moet hier vanaf weten?

  • Welke belangrijke events worden er in je vakgebied georganiseerd? Wat zijn de onderwerpen van de sprekers? Wat houdt andere bezoekers op het event bezig?

  • Welke bijeenkomsten of workshops organiseert je organisatie?

  • Welke trainingen of cursussen bieden jullie aan voor huidige medewerkers?

Hall of fame

  • Welke oorkondes heeft je organisatie gewonnen?

  • Welke keurmerken heeft je organisatie in bezit? Waarom ben je daar trots op?

  • Zijn er recentelijk onderzoeken gedaan met interessante uitkomsten? (Bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek)?

Nieuwtjes

  • Komt er een nieuwe productlancering aan waar je prospects / leads / klanten vanaf moeten weten?

  • Is er in je vakgebied of het vakgebied van de klant, dealer of eindgebruiker iets gaande? Bijvoorbeeld een nieuwe wetgeving waarover je een standpunt kunt innemen? 

  • Kun je (potentiële) klanten hierover informeren, of helpen met deze verandering om te gaan?

  • Zijn er nieuwe mensen bij de organisatie komen werken? Wat gaan zij doen om de uitdagingen van je doelgroepen om te zetten in kansen?

Collega's

  • Welke collega's hebben nog nooit een blog geschreven? Staan zij er voor open de pen op te pakken? Zo nee, kun je ze wellicht interviewen?

  • Heeft je collega recentelijk een certificaat behaald of andere belangrijke stap in de carrière gezet?

  • Wat lezen en delen je collega's op social media? Zit hier relevante content tussen waar jij iets mee kunt?

Social media

  • Welke reacties krijg je op de content die je momenteel deelt op social media? Wat speelt er momenteel bij je doelgroepen?

  • Kun je lid worden van relevante groepen op social media? Wat wordt er in deze groepen besproken?

content creatie

Gebrek aan inspiratie of... gebrek aan tijd?

Natuurlijk zou het kunnen dat je geen inspiratieprobleem hebt maar een tijdsprobleem. Hoe belangrijk je het ook vindt om regelmatig goede content te creëren voor je doelgroep en voor Google, je hebt het simpelweg te druk met andere dingen die ook je tijd aandacht vragen.

Nu is het aannemen of trainen van mensen in je organisatie kostbaar. Maar je kunt ook een beroep doen op experts die de kennis en kunde al hebben, op het moment dat jij het nodig hebt. Daarom wil ik je graag voorstellen aan het hybride team. Een team dat strategie, content creatie, design en techniek samenbrengt en dat samen gaat voor het beste resultaat. Experts die met je mee denken én doen. En dat binnen de gestelde tijd en budget.

Wil je meer leren over deze "externe collega's" om de groei van je business in een volgende versnelling te brengen, voel je dan vrij om dan even contact met me op te nemen: kelly@webs.nl 

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Bron header: Flickr

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper