15 zoekmachine optimalisatie tips voor beginnende content marketeers

6 min shares

SEO (zoekmachine optimalisatie) en marketing gaan steeds vaker hand in hand. Marketeers zetten content steeds vaker actief in om hoger in de zoekmachines te komen en zo meer bezoekers op de site te krijgen. Een slimme aanpak, want deze vorm van 'pull' marketing (inbound marketing), waarbij de doelgroep je site op eigen kracht vindt in plaats van via storende advertenties werkt steeds beter. Overweeg je om SEO in te zetten voor je bedrijf? Dan is dit een geschikt blog voor jou met 15 tips om te beginnen met zoekmachine optimalisatie.

1. Zie zoekwoorden niet als statische elementen

Het is niet meer van deze tijd om zo veel mogelijk zoekwoorden in één pagina te verwerken in de hoop dat dit zorgt voor een hogere plek in de zoekmachines. Zoekwoorden zijn nog steeds heel belangrijk voor zoekmachine optimalisatie, maar Google kan steeds beter context in teksten herkennen; ook als het niet steeds hetzelfde statische zoekwoord betreft. Kies daarom één belangrijk zoekwoord en bedenk hoe jouw beoogde lezer hier op internet naar zal zoeken.

Verwerk deze verschillende variaties in je blog, zoals in dit voorbeeld:

  • Voordelen van laptops
  • Nadelen van laptops
  • Laptop computer vs desktop computer
  • Review laptops

Probeer hierbij zo min mogelijk het zoekwoord te proppen in zinnen waar het niet hoort. Schrijf een tekst altijd eerst voor de lezer en denk daarna pas aan het optimaliseren voor zoekmachines. 

2. Promoot je content aan de juiste mensen

Wanneer je content deelt, leg de focus dan niet op de grote massa maar juist op de beïnvloeders van je bedrijf. De kans dat deze kleinere groep 'fans' je content deelt is vele malen groter dan de minder betrokken mensen die je product waarschijnlijk niet zullen kopen.

Probeer tevens 1 of 2 backlinks van hoge kwaliteit te krijgen naar je artikel, dit helpt nog steeds goed bij het hoger scoren in zoekmachines. De zoekmachine zal herkennen dat je een goed artikel hebt geschreven die het vermelden waard is door relevante partijen.

Groepen op LinkedIn kunnen tevens een belangrijke kans vormen voor het bereiken van de juiste mensen.

3. Voeg interne links toe

Zorg ervoor dat je content links bevat die verwijzen naar andere pagina's op je eigen website. Denk hierbij aan gerelateerde artikelen of pagina's waar je meer kunt lezen over een specifiek onderwerp. Deze verwijzingen naar verdiepende content is goed voor zoekmachine optimalisatie én helpt de lezer zich zo goed mogeljk te informeren over je product of dienst.

4. Paginatitels dragen bij aan zoekmachine optimalisatie

De title tag (de titel van het blog) zorgt ervoor dat je website goed vindbaar is in zoekmachines. Verwerk je belangrijkste zoekwoord in de title tag, liefst zo ver mogelijk vooraan in de titel. In de afbeelding hieronder is de paarse tekst de title tag. 

5. Denk ook aan paginabeschrijvingen (meta descriptions)

Verwerk je belangrijkste zoekwoord ook in de URL (in dit geval is de URL tevens de titel van het blog) en in de paginabeschrijving, de 'meta description' (de tekst onder de title tag en de URL). Zorg ervoor dat de meta description onder de 155 karakters blijft zodat de tekst niet halverwege wordt afgekapt.

Snelle SEO tips

Zie de meta description als een soort 'subheader' voor je titel. Deze paginabeschrijving moet aantrekkelijk genoeg zijn voor de lezer om er op te klikken.

6. De snelheid van je website

De laadsnelheid van de pagina is een belangrijk element voor zoekmachine optimalisatie. Je kunt de laadsnelheid controleren met de Google PageSpeed Insights tool.

Zoekmachine optimalisatie

7. Een mobielvriendelijke website

Grofweg de helft van al het internetverkeer komt van mobiele apparaten. Zoekmachines (zoals Google) letten er dus op of je site geoptimaliseerd is voor meerdere apparaten. Hoe hoger de mobielvriendelijkheid, hoe hoger de ranking door Google. Je kunt de mobielvriendelijke test van Google doen om te kijken of je site geoptimaliseerd is voor mobiel.

8. Zorg voor een lage bounce ratio

De bounce ratio is het percentage van mensen dat op je site komt en vervolgens weer weggaat zonder andere pagina's te bekijken. Zoekmachine algoritmes vinden deze bounce ratio een zeer belangrijke indicator of je site aantrekkelijk is om te lezen of niet. Volgens GoRocketFuel.com (die de gemiddelde bounce ratio van websites heeft geanalyseerd) ligt een normale bounce ratio tussen de 26% en 70%. 26% tot 40% is excellent en alles hoger dan 70% is problematisch! Let dus op je bounce ratio statistieken als je bezig bent met zoekmachine optimalisatie.

9. De tijd die mensen op een site doorbrengen telt ook mee

Zoekmachines bepalen aan de hand van de tijd die iemand op je site doorbrengt of je goede content hebt. Wie aan zoekmachine optimalisatie doet, zorgt ervoor dat de lezer zo lang mogelijk op de site doorbrengt. Dit doe je met waardevolle, kwalitatieve content die mensen graag willen lezen en delen.

10. Lange stukken content doen het goed voor zoekmachine optimalisatie

Pagina's met 1000 worden of meer doen het over het algemeen het beste in zoekmachines. 

nothing-to-say

11. Zorg ervoor dat de content gemakkelijk gedeeld kan worden

Het delen van een artikel op social media kan bijdragen aan een hogere score in de zoekmachines. Het is niet enorm belangrijk maar kan toch bijdragen aan zoekmachine optimalisatie. 

12. De naam van de URL / afbeelding / het bestand telt mee

Verwerk je belangrijkste zoekwoord in de URL, in namen van afbeeldingen en (als het een video van je bedrijf is) in de naam van de video.

13. Let op alt tags

Wanneer je afbeeldingen op je site hebt, zorg dan voor een alt tag die je belangrijkste zoekwoord bevat. 

14. Schrijf content waar je lezers geïnteresseerd in zullen zijn!

Wanneer je aantrekkelijke content schrijft zullen meer mensen in de zoekmachine op je pagina klikken. Deze kliks dragen tevens bij aan de ranking in Google. Goede content zorgt er tevens voor dat mensen langer op je site blijven en de inhoud sneller zullen delen op social media, allemaal factoren die bijdragen aan zoekmachine optimalisatie.

15. Maak van zoekmachine optimalisatie niet je belangrijkste doel; zet de klant centraal

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk, maar de ontvanger van de content is belangrijker. SEO draait meer en meer om kwaliteit. Een site waar mensen graag naar terugkeren omdat deze goede content bevat gaat zeker hoger ranken in de zoekmachine en past daarom goed binnen een inbound marketing strategie. Wil je meer lezen over hoe je met inbound marketing meer bezoekers op je site kunt krijgen, dan nodig ik je graag uit de whitepaper over Inbound Marketing onderaan deze pagina te downloaden of onze kennissessie te bezoeken.

Zorg altijd eerst voor gelukkige website bezoekers, dan wordt de zoekmachine vanzelf ook gelukkig.


Dit artikel over zoekmachine optimalisatie is (vrij) vertaald van dit artikel op Forbes.
Bron header: Pixabay

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper