10 blogfouten (die je vanaf nu niet meer maakt)

4 min shares

De tien meest gemaakte blogfouten op een rijtje

Een blog is bijna niet meer weg te denken als onderdeel van de Inbound Marketing strategie. Het opzetten en onderhouden van een succesvol blog is echter niet gemakkelijk. Vooral in de beginfase vergt dit de nodige tijd en aandacht; het opbouwen van een archief aan nuttige informatie gaat nu eenmaal niet over één nacht ijs. Als jouw lezers echter op lange termijn nog steeds wegblijven, of het blog verlaten zonder over te gaan op enige vorm van actie zou er iets anders aan de hand kunnen zijn. Meerdere oorzaken kunnen hiervoor ten grondslag liggen. Goed nieuws: je kunt er iets aan doen! Tien veel voorkomende blogfouten én oplossingen.

1. Je schrijft alleen voor zoekmachines

Een veelgemaakte denkfout, daarom is dit onze nummer één. Zorg ervoor dat je altijd schrijft voor jouw specifieke persona, niet voor een zoekmachine. Natuurlijk dien je rekening te houden met de juiste zoekwoorden en bijpassende titels, maar overdrijf het niet. Schrijf een overzichtelijk en prettig te lezen tekst die van toegevoegde waarde is voor de lezer. Je lezers en uiteindelijk ook de zoekmachines waarderen dit veel meer.

google

2. Je blogt zonder strategie

Formuleer voordat je begint met bloggen een duidelijke B2B marketingstrategie. Lezers krijgen vroeg of laat in de gaten dat een rode lijn in het blog ontbreekt. Stel jezelf de volgende vragen: wie is mijn persona? Welke content ga ik creëren? Wat wil ik hiermee bereiken? De strategie dient altijd het vertrekpunt te zijn van waaruit alle kanalen worden ingericht, dus ook je blog. Met de strategie voor ogen wordt het schrijven van nuttige en interessante artikelen ineens een stuk gemakkelijker. 

3. Je bent niet persoonlijk

Schrijf altijd vanuit de identiteit van de organisatie. Geef je mening of jouw kijk op bepaalde zaken in de branche. Je lezers vinden het belangrijk dat ze communiceren met een persoon. Sluit een artikel af met een korte profielschets van de auteur. Persoonlijkheid geeft je blog en je bedrijf een gezicht.

4. Er zit geen regelmaat in je posts 

Consistentie en frequentie zijn onmisbare sleutelwoorden als het gaat om het succes van je blog. Zorg dat je met regelmaat een blogartikel publiceert. Zowel je potentiële lezers als de zoekmachines houden van vernieuwing. Maar: focus hierbij altijd op kwaliteit boven kwantiteit. Als het verzamelen van kwalitatieve data betekent dat je iets langer de tijd moet nemen tussen de verschillende blogartikelen, so be it. Het komt de kwaliteit van het gehele blog alleen maar ten goede.

5. Je content is niet uniek en helpt niet

Niemand leest hetzelfde boek graag twee keer. Zorg er dus voor dat de content die je deelt via het blog uniek is, zodat het van toegevoegde waarde is tussen de wirwar van al bestaande blogs. Geef antwoord op de vragen van jouw persona en los ze indien mogelijk op. Houd hierbij rekening met verschillende decision makers die een rol spelen in het aankoopproces. Moeite met het verzinnen van interessante onderwerpen? Vraag aan je collega van de klantenservice wat de 5 meest gestelde vragen zijn van klanten. Dit kunnen vijf toekomstige onderwerpen zijn om over te schrijven...

6. Geen uitnodigende titels

Je hebt een goed artikel geschreven. Helaas nodigt de titel absoluut niet uit tot verder lezen. Er gaan nog steeds veel clicks verloren door een blogtitel die de lezer niet aanspreekt. Een gemiste kans! Zorg dat de titel aanzet tot actie, kort en krachtig is, de belangrijkste keywords bevat, duidelijk maakt waar het artikel over gaat en de lezer intrigeert. 

7. Niet mogelijk om het blog te volgen

Lezers willen interessante content niet missen. Maak het bezoekers zo eenvoudig mogelijk zich te abonneren op je blog. Door e-mail adressen en andere nuttige informatie over de persoon te verzamelen bouw je tevens een database op met potentiële klanten (leads).

8. Je promoot het blog niet (genoeg)

Ga niet zitten wachten tot lezers automatisch naar je website of blog komen. Onderneem zelf actie! Begin door je kennis en expertise te delen met jouw reeds opgebouwde netwerk op Linkedin, Twitter of andere kanalen die voor jou werken. Of schrijf artikelen als gastblogger op een populaire website binnen de branche.

9. Content kan niet gedeeld worden

Als je waardevolle content publiceert, willen lezers de content wellicht delen met hun eigen netwerk. Zorg ervoor dat dit mogelijk is via bijvoorbeeld social media of e-mail. Dit is tevens de meest eenvoudige vorm van linkbuilding.

10. Content is niet leesbaar op elk apparaat

Tegenwoordig komt meer dan 50% van het verkeer binnen via mobiele apparaten. Het is een gemiste kans als je website en diens content niet of nauwelijks leesbaar zijn op deze apparaten. Test of je tekst en afbeeldingen ook goed weergegeven worden op je tablet of telefoon.

Aan welke van deze tien blogfouten heb jij je wel eens schuldig gemaakt? Veel succes met het optimaliseren van je blog!
 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper